Gyakran ismételt kérdések

Sok mindent olvashatott ezen az oldalon az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térről, azonban még így is felmerülhettek Önben kérdések. Kérjük, mielőtt megkeresne minket, olvassa el a felhasználói körönként csoportosított leggyakrabban feltett kérdésekre adott válaszainkat.

Tartalom:

 

Gyakori kérdések a digitális önrendelkezésről

Hol tudok önrendelkezni?

Személyesen bármelyik Kormányablaknál, vagy az interneten keresztül a https://www.eeszt.gov.hu oldalon.

 

Mikortól lehet Kormányablaknál önrendelkezni?

2017.02.15-étől.

 

Interneten hogyan tudok önrendelkezni?

Ügyfélkapus azonosítóval, amit előzetesen a Kormányablakoknál lehet kérni, plusz érvényes saját TAJ számmal, mindkét azonosító megadása szükséges a https://www.eeszt.gov.hu oldalon.

 

Mikortól tudok az interneten önrendelkezni?

2017.02.15-étől a Lakossági Portál felületén.

 

Miért nem tudok belépni az adott oldalra?

  • Nincs ügyfélkapus azonosítója -> Fáradjon be a legközelebbi Kormányablakhoz!
  • Nem jó TAJ számot adott meg -> Ellenőrizze le TAJ számát a TAJ azonosító kártyáján!
  • Nem egyeznek az ügyfélkapus azonosítóhoz és a TAJ számhoz rendelt személyes adatok (pl: név, lánykori név) -> Kérjük, fáradjon el bármelyik Kormányablakhoz, és kérje meg, hogy ügyfélkapus adatait egyeztessék az OEP nyilvántartásban szereplő adataival!

 

Miről tudok önrendelkezni?

Nyomon tudja követni ki, mikor és milyen egészségügyi ellátásával kapcsolatos adathoz, dokumentumhoz kért hozzáférést. Értesítési kérést állíthat be, hogy milyen EESZT-be kerülő dokumentum esetén kér jelzést a megadott elérhetőségre. Rendelkezhet az EESZT-be kerülő adatainak, dokumentumainak hozzáférhetőségéről, és ha szükségesnek érzi korlátozhatja az e-profiljának feltöltését.

 

Hol és mikor tudok bővebb információhoz jutni?

Az EESZT élesedésével 2017.02.15-étől elérhetővé válik egy információs portál is az e-egeszsegugy.gov.hu oldalon, ahol minden felhasználó megtalálhatja a számára szükséges összes információt.

 

Lehet-e teljes tiltást beállítani?

A törvény lehetővé teszi, hogy az Ön EESZT-be kerülő adataihoz minden ellátó oldali felhasználó hozzáférését megvonja, kivételt képeznek a még kiváltható e-recept és a még érvényesíthető e-beutaló dokumentumok, valamint a jogszabályban meghatározott sürgős szükség által indokolt eset, amikor az ellátó orvos bármilyen rögzített szabály ellenére hozzáférhet az Ön adataihoz.

 

Tudok-e egyetlen orvost eltiltani az adataimtól?

Összetett rendelkezések megtételével akár egyetlen orvos hozzáférési lehetőségeit is megvonhatja, vagy egyetlen dokumentumtípus megtekintését is korlátozhatja, vagy meghatározhatja, hogy honnan származó dokumentumainak a hozzáférését korlátozza. Teljesen egyedi rendelkezéseket tehet.

 

Most mindenki mindent fog látni rólam?

Nem. Az ellátóoldali felhasználók csak végzettségüknek és intézményi szerepkörüknek megfelelő tartalmakat érhetnek el a rendszerben. Az Ön dokumentumait és egészségügyi adatait csak a kezelését végző orvosok érhetik el, a legérzékenyebb egészségügyi adatai pedig eleve csak azon kezelőorvosok számára hozzáférhetők, akik az adott szakterületen dolgoznak.

 

Az asszisztens és az ügyintéző is fogja látni az egészségügyi adataimat?

Nem. Az adminisztratív munkakörben dolgozók nem kapnak jogosultságot az Ön egészségügyi adatainak megtekintésére. Az ellátás során fontos egészségügyi adatok elérése csak emeltszintű bejelentkezéssel, többszörös azonosítás után lehetséges.

 

Már most is vannak bent adatok rólam?

Nem. Akkor kerülnek be adatok az EESZT-be, ha olyan intézményben kap ellátást, amely már csatlakozott a rendszerhez.

 

A régi dokumentumok és adatok is bekerülnek a rendszerbe?

Nem. Csak azok az adatok, dokumentumok kerülnek be, amelyek a rendszerhez csatlakozott intézményekben keletkeznek.

 

Mikortól kerülnek be rólam adatok a rendszerbe?

Amikor az Önt ellátó intézmény csatlakozott az EESZT-hez.

 

Miért nem látom az EESZT oldalán belépés után sem az előre jelzett szolgáltatásokat (e-Recept, e-Beutaló, e-Profil stb.)?

A különböző funkciók és szolgáltatások fokozatosan kerülnek bevezetésre a pilot időszak után, és akkor jelennek meg a portálfelületen is.

 

Mik azok a nyilvános kódtörzsek?

Az egészségügyben számos kódolt adatot használnak. Eddig az egyes kódtörzseket jelentősen eltérő formátumban, különböző ágazati szervezek honlapján publikálták. Az EESZT-ben mindenki számára egységesen elérhetők a nyilvános kódtörzsek, azok érvényességi idejével együtt.

 

Nem igazodok el a Lakossági portál felületén. Hogyan kell használni az oldalt?


A Lakossági portál felületének használatát segítik a súgófelületek. Az oldal átláthatóságát a   ?  alatt található fősúgó támogatja, míg az oldalak és funkciók használatában a Mi ez? feliratra kattintva megjelenő súgók nyújtanak segítséget. Kérjük, használja a súgóoldalakat!

 

Mostantól mindent lát rólam az állam?

Nem. Az egészségügyi adatok kezelésének, tárolásának és gyűjtésének feltétele és módja nem változik, az azokba történő betekintés lehetősége az EESZT bevezetésével csak szigorodik, hiszen sokkal ellenőrizettebb lesz a folyamatos naplózással és a jogosultsághoz kötöttséggel. Az egészségügyi adatok lejelentésének kötelezettsége sem változik, viszont leegyszerűsödik az ezzel foglalkozó adminisztratív munkakörben dolgozók munkája, mivel egy csatornán történik meg a lejelentés, valamint a bekérő háttérintézményeknél a jelentések fogadása, és a rendszeren keresztül nyomon követhetővé válik a folyamat. Az adatok és a fenntartott adatbázisok ugyanúgy az egészségügyi intézményeknél valamint az adatot kérő háttérintézményeknél maradnak, melyeket az EESZT-n keresztül lekérdezéssel lehet megtudni, amit akkor is naplóz a rendszer, ha az nem teljesült. Lekérdezés esetében az adat szolgáltatásánál figyelembe veszi a rendszer a jogosultságot és a vonatkozó önrendelkezési beállítást.

 

Mi garantálja az adataim védelmét?

Az EESZT a legmagasabb szintű adatvédelem mellett működik, melyet a NAIH auditál, az Adatvédelmi tájékoztató pedig megtalálható a Lakossági portál láblécében, az Adatvédelem címszó alatt. Magát a rendszert pedig úgy alakították ki, hogy a legmodernebb kibervédelemmel biztosítsák annak védelmét.

 

Mi van, akkor, ha balesetet szenvedek és tiltást adtam egy vagy több egészségügyi adatom hozzáférhetőségére vonatkozóan?

A vonatkozó törvény értelmében sürgős szükség esetében a sürgősségi ellátást végző orvos a tiltások ellenére is megtekintheti az egészségügyi adatokat, kivéve azon e-profil adatokat, melyek feltöltését tiltotta le a paciens, azok ugyanis be se kerülnek a rendszerbe.

 

Mindig a Kormányablakhoz kell bemennem, ha rendelkezni akarok?

Amennyiben Ön nem rendelkezik ügyfélkapus regisztrációval és/vagy internetelérési lehetőséggel, akkor valóban csak a Kormányablakoknál tud rendelkezni.

 

Mi a különbség a szervezeti egység és a szervezetiegység-kategória között?

A szervezeti egység egy konkrét intézmény szervezeti egységét takarja, míg a szervezetiegység-kategória inkább ellátási egységhez köthető, azon belül több szervezeti egység is működhet. Pl. a nőgyógyászat egy szervezetiegység-kategória, viszont a nőgyógyászati ultrahang már egy konkrét szervezeti egység. A kisebb intézményekben valószínűleg, minden nőgyógyászati ellátás egy szervezeti egységben történik a nőgyógyászaton, de egy nagy egyetemi kórházban a nőgyógyászat szervezetiegység-kategória alatt több szervezeti egység is működhet jól differenciálható feladatkörrel.

 

Ha egy több szakvizsgával is rendelkező orvost csak egy szakmára vonatkozóan szeretnék letiltani, akkor azt miként tehetem meg?

Ebben az esetben az összetett rendelkezést kellene használni, ahol dokumentumtípus megjelölésével adott betegségtípusra vonatkozó dokumentumok láthatóságát lehet az adott doktorra nézve korlátozni.

 

Milyen hosszú időablak áll rendelkezésemre, hogy önrendelkezzek a Lakossági portál felületén? Mi van, ha kiléptet a rendszer mielőtt befejeztem az önrendelkezést?

Az EESZT portálfelületein 30 perces időablak került beállításra, ha 30 percen belül bármilyen akciót észlel a rendszer, akár egy kattintást, újra indul a 30 perc. Ha ennek ellenére félbehagyott önrendelkezésnél kilépteti a rendszer, akkor az el nem mentett rendelkezéseket nem érvényesíti az EESZT. Ilyenkor újra be kell lépni a Belépés gombra kattintva.

 

Milyen böngészőből nyissam meg? Mi van, ha azt írja ki, hogy nem támogatott a böngésző?

A tesztelések alapján minden elterjedt böngészőből megnyitható az EESZT Lakossági portálfelülete, akkor is, ha a visszajelzés szerint nem támogatott a böngésző.

 

Hogyan találom meg az összetett rendelkezéseknél a kórház nevét?

Kezdje el begépelni a kórház nevét, majd a felkínált lehetőségekből válassza ki a megfelelő intézményt.

 

Hogyan tudom az összetett rendelkezéseknél kiválasztani Kovács doktort, ha több is van belőle?

Vagy a neve mellett szereplő intézmény alapján tudja kiválasztani, vagy ha ugyanabban az intézményben pl. több Dr. Kovács István is van, akkor a pecsétszám ismerete szükséges hozzá.

 

Magánkórházban fognak műteni, lehetséges, hogy a műtétet végző orvos lássa az összes laboreredményemet?

2017.09.01-től lehetőség van a szabad csatlakozásra, így bármely egészségügyi intézmény, mely teljesíti az elvárt biztonsági feltételeket, és rendelkezik az EESZT-hez csatlakozni képes, auditált intézményi kórházi informatikai rendszerrel, kapcsolódhat az EESZT rendszeréhez. Ezt követően, amennyiben az Ön műtétjét végző magán egészségügyi intézmény már csatlakozott az EESZT-hez, úgy a rendszerbe került leleteit láthatja a műtétet végző orvos, amennyiben erre vonatkozóan Ön nem állított be tiltásokat az önrendelkezésében, vagy ha különösen érzékeny egészségügyi adatokról van szó (mint pl. addiktológiai, vagy nemi betegségre vonatkozó lelet), akkor engedélyezni kell számára a hozzáférést ezen adatokhoz is.

 

Most hívtam telefonon a háziorvosomat, és nem kapta meg a kórházi kivizsgálásom leleteit! Hogy lehet ez?

Az Ön háziorvosa nem fogja külön megkapni a máshol készült egészségügyi dokumentumait, viszont a legközelebb, ha elmegy hozzá a rendelésre, a kezelésének megkezdésekor elérhetővé válnak számára az Ön EESZT-be került dokumentumai és adatai. Ha mégsem, akkor meg kell nézni, hogy Ön nem állított-e be olyan önrendelkezési korlátozást, mely ezt megakadályozza számára.

 

Háziorvost váltottam, ebben az esetben is újra kell rendelkeznem, ha azt akarom, hogy minden adatomat és dokumentumomat lássa?

A háziorvos alapbeállítás mellett is az ön kezelőorvosa, így a különösen érzékeny egészségügyi adatokon kívül mindent lát, amikor az Ön kezelését végzi. Azonban, ha ezt változtatni szeretné engedélyezés vagy tiltás irányába, akkor újra meg kell tennie az adott orvos pontos megjelölésével (pecsétszám kell hozzá). Amennyiben a korábbi háziorvosától szeretné az engedélyeket megvonni, vagy szeretné az adatokhoz történő hozzáférését korlátozni, akkor az ő személyének pontos megjelölésével be kell állítani a megfelelő korlátozásokat.

 

Egy családtagom nevében szeretnék rendelkezni az egészségügyi adatainak hozzáférhetőségéről, hogyan tehetem meg?

A meghatalmazotti rendelkezés esetén érvényes meghatalmazás, törvényes képviselő esetében annak bizonyítására alkalmas irat és a meghatalmazó / képviselt TAJ illetve személyazonosításra alkalmas igazolványa szükséges. A meghatalmazásnak minimálisan tartalmaznia kell a meghatalmazás általános kellékeit, a meghatalmazó nevét és a meghatalmazott nevét és TAJ számát. A törvényes képviselő által tett nyilatkozat esetében a törvényes képviselet igazolása szükséges. A rendelkezési folyamat végén a nyomtatott nyilatkozatok és tájékoztatók mellé csatolni kell a meghatalmazást, a meghatalmazó TAJ és személyazonosításra szolgáló igazolványának másolatát, törvényes képviselő útján tett rendelkezés esetén a képviseletet igazoló dokumentum másolatát.

 

Gyakori kérdések a gyógyszertári dolgozóktól

Biztos, hogy el fog indulni az e-recept szolgáltatás 2017. november 1-jével?

Igen, a rendszer készen áll az indulásra, a jogszabályban rögzített kötelező csatlakozási időpontban a rendszer működése biztosított.

 

Az orvosoknak is kötelező 2017. november 1-jétől az EESZT használata?

Igen, minden közfinanszírozott egészségügyi ellátóra nézve egyforma kötelezettséget jelent az EESZT-csatlakozás határideje.

 

Miként kell csatlakozni a szabad-, illetve a kötelező csatlakozás idején?

Technikailag semmilyen különbség nincs a kétféle csatlakozás között, a szabad csatlakozás időszaka alatt bárki csatlakozhat akinek EESZT-hez csatlakoztatható intézményi szoftververziója van. A kötelező csatlakozás egy megadott időpont, amikorra a törvényben elrendelt szolgáltatóknak kapcsolódniuk kell az EESZT-hez. Ez a közfinanszírozott egészségügyi ellátók esetében 2017.11.01, a magán egészségügyi ellátók és az országos mentőszolgálat esetében 2018.11.01.

 

Alkalmas-e a csatlakozáshoz a régi gépem, amin még Windows XP operációs rendszer fut?

Az EESZT bevezetésétől függetlenül, a Windows XP operációs rendszer már nem támogatott, használata nem biztonságos. Azonban az egészségügyi intézményekben használt rendszerek között akad még, mely ezzel az operációs rendszerrel fut. Az EESZT rendszere úgy lett kialakítva, hogy ezeken a gépeken is használható legyen, minden szolgáltatás elérhető, azonban az belépési azonosítást biztosító e-Személyi igazolványok használatához telepítendő e-Szig olvasók alapesetben nem rendelkeznek olyan illesztő programmal, amely a Windows XP operációs rendszerekkel is fut. Ezért az ÁEEK kifejleszttette az XP-s illesztő programot is, melyre vonatkozó információk az e-egeszsegugy.gov.hu oldal eSzig menüpontja alatt megtalálhatóak.

 

Szeptember 1-jétől már csak e-Személyi igazolvánnyal lehet bejelentkezni az EESZT-be?

Igen, az éles indulással a kétfaktoros azonosítás elsődleges eszköze az e-Személyi igazolvány és a hozzá tartozó pin-kód lesz.

 

Ha a patikai dolgozó otthon felejti az e-Személyi igazolványát, akkor nem tud expediálni?

Az e-Személyi igazolvány, mint elsődleges azonosítási eszköz, feltétele az EESZT használatának. Expediálni, csak jogosultsággal rendelkező személy tud.Így aki nem tud belépni a rendszerbe, csak a vény nélkül kiadható készítmények értékesítésével foglalkozhat.

 

Szeptember 1-jétől már nem kell papírvény?

2018. december 31-éig gyógyszerrendeléskor minden orvosnak felírási igazolást kell kiállítania, mely majdnem minden tekintetben megegyezik a jelenlegi papírvénnyel, 2019-től pedig kérésre kell felírási igazolást nyomtatnia. A kötelező csatlakozást követően 2017. november 1-jeután bárki papíralapú recept nélkül is kiválthatja a saját gyógyszereit.

 

Eddigi gyakorlatban 1-2-3 hónapra kaptak a betegek gyógyszerreceptet, ez továbbra is lehetséges lesz?

Igen, a gyógyszerrendelés és kiadás jelenlegi szabályozásának megfelelően az orvosoknak lehetőségük van egy vényre több hónapi gyógyszermennyiség felírására is. Ha a beteg kéri, a felírandó mennyiséget havi adagokra, több vényre is bonthatja az orvos. Ezt könnyíti meg az e-Recept modul ismétlődő vényírás funkciója. Az 50.000 ft. bruttó térítési díjú gyógyszereknél kötelező a külön vény előállítása, és itt a kiválthatósági dátumok előre beállítódnak.

 

Van, aki nem tud bejönni, mert úgy dolgozik, mint mi, és telefonon, illetve beadott levélben kérte gyógyszerei felírását, vagy beutalóját. Ezután is működhet ez így?

A jogszabályok most is a beteg személyes jelenlétét írják elő a vényíráshoz. Az e-recept bevezetése a gyógyszerfelírási renden nem változtat.

 

A betegeknek bejelentkezéskor kell-e felmutatnia igazolványt minden alkalommal, vagy lévén régi betegről szó, ismeretség útján is beazonosíthatom?  /ha határozottan tudom, hogy ki ő/

A gyógyszer kiadásakor a TÉR-ben rögzíteni kell a beteg TAJ- és esetfüggően a kiváltó személyi igazolvány számát is. Az Ebtv. (1997. évi LXXXIII. törvény a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól) 29. § (4) bekezdése előírja az igazolvány alapján történő azonosítást.

 

A gyógyszertárakban csak igazolvány ellenében /TAJ kártya vagy személyi igazolvány/ kaphatják meg a gyógyszereiket?

A beteg maga TAJ kártya és személyi igazolvány együttes használatával, vagy e-Személyi igazolvánnyal bármelyik saját vényét kiválthatja. Felírási igazolással személyazonosító igazolványok nélkül is megteheti ezt, és bármely hozzátartozója, ismerőse is kiválthatja gyógyszereit, ha átadja számára a papír felírási igazolást. Amennyiben nem elektronikus, hanem NEAK papírvényt írt a kezelőorvos, akkor a gyógyszerkiváltás ugyanúgy fog történni, mint jelenleg.

 

Ki válthatja ki a gyógyszert? 

Az aktív (nyitott) státuszú e-receptet a beteg saját maga számára bármely patikában kiválthatja, elegendő hozzá a TAJ kártyájával és személyi igazolvánnyal, vagy e-Személyi igazolvánnyal (pin-kód beütése után) igazolnia saját magát.. Ugyanezt megteheti mindennemű azonosítás nélkül a papír felírási igazolással is, és ily módon bárki más, rokon, ismerős gyógyszereit is kiválthatja a papíralapú felírási igazolás birtokában.

 

Szociális otthonban is kötelező lesz az e vény felírása? Szociális otthon alaplistás készítményeit az otthon fizeti, a többit a beteg. A felírási igazolásban ezeket egyszerre fogják felvinni?

Az alaplistás szereket az intézmény szerzi be megrendelőlapon, amit nem lehet elektronikus úton rendelni. Személyesen a betegnek TAJ alapján felírt készítményeket már lehet elektronikus úton rendelni, ehhez fog felírási igazolás készülni. Az elektronikus vényeket (hasonlóan a jelenlegi papíralapú vényekhez) bármelyik gyógyszertárban ki lehet váltani.

 

TAJ alapú azonosításnál jogában áll a patikusnak elkérni a beteg valamelyik másik azonosító igazolványát? (most nincs joga még a TAJ kártyát sem)

Igen, ezt jogszabály fogja előírni.

 

TAJ alapú azonosításnál, ha nincs más igazolványa a betegnek, akkor nem fog gyógyszert kapni?

A TAJ azonosító alapján történő e-recept kiváltás akkor jogszerű, ha az illető azonosítja magát TAJ kártya bemutatása mellett pin kódos e-Személyi igazolvánnyal vagy bármely fényképes személyazonosságot igazoló igazolvánnyal.

 

A felírási igazolást vissza kell adnia a patikusnak? Kell-e rajta jelölni, hogy melyik gyógyszert kapta már meg a beteg?

2018 végéig minden felírási igazoláson csak egy gyógyszerrendelés szerepel, ezeket a felírási igazolásokat ugyanúgy kell kezelni, mint a papírvényeket, nem kell visszaadni a betegnek.

 

Kiváltási igazolást a patikának meg kell őrizni? Meddig?

Az e-vények TAJ alapú kiváltásakor a patika kiadási igazolást nyomtat, melynek aláírásával igazolja a beteg, hogy átvette a készítményt. Ezt épp úgy 5 évig kell megőriznie a patikának, mint most a papír alapú vényt. Amennyiben az átvevőnél van e-Személyi, akkor lehetőség van papír helyett elektronikus kiadási igazolás készítésére. Itt az e-Személyi használat tanúsítja a készítmények átvételét.

 

Nincs vény, de van kiváltási igazolás. Alá kell írni a betegnek?

A kiadási (kiváltási) igazolást akkor kell kinyomtatni, ha a gyógyszert nem papíralapú vény alapján váltja ki a beteg. Ilyen esetekben a kinyomtatott kiadási igazolást az átvevőnek alá kell írnia, vagy elektronikus kiadási igazolás esetén e-Személyi igazolvánnyal hitelesítheti a kiváltást.

 

Nincs papírvény, csak e-vény, hogyan kell a szigorú nyilvántartást kezelni? (kábító, Ephedrin)

A papírra nyomtatott, átvevővel aláíratott és 5 évig megőrzött kiadási igazolást kell a szigorú nyilvántartásba lefűzni és sorszámozni.

 

Hogyan fognak retaxálni a gyógyszerészek, ha nem lesz vény?

A gyógyszertári számítógép monitorján az EESZT-ből lekérdezett felírt és valóban kiadott elektronikus vény tartalmát kell összehasonlítani. A megnyitás időpontja és a megnyitó személy azonosítója mentődik a kiadott vényhez.

 

Hogy fog történni a NEAK ellenőrzése?

A csatlakozást követően az EESZT-ből is le tudja majd kérdezni a NEAK a jelentett elektronikus vényeket. Papír alapú vények esetén a jelenlegi ellenőrzési gyakorlat maradhat érvényben.

 

NEAK elszámolás alapja eddig a papír vény volt, most elég a rögzített adat?

2017. nov. 1.-től az elektronikus vények esetében az EESZT-ben rögzített vény lesz az elszámolás alapja, papíralapú vény esetében a papír vény.

 

A stornó lehetősége továbbra is működik?

Természetesen lehetőség van hibajavításra is. Az EESZT nem változtat a gyógyszertári rendszerek funkcióin, a sztornózás működhet az EESZT-hez csatlakoztatott rendszereknél.

 

Vényfoglalás esetén, ha a beteg nem jön érte 48 órán (2 munkanapon) belül, de megrendelte, a nagyker nem veszi vissza. A patika kára!

Az elektronikus vényeket csak 2 munkanapra lehet lefoglalni, ezt követően a rendszer automatikusan feloldja a foglalást. A foglalást ismételni lehet. A visszaküldés a gyógyszertár-nagykereskedő beszállítói szerződések függvénye, de általában 2 munkanapnál sokkal hosszabb idő után is biztosítanak lehetőséget a termék visszaküldésre.

 

Van olyan kézi gyógyszertár, ahol van expediáló szoftver. Neki lesz EESZT azonosítója külön? (a VIREP az anyagyógyszertáron keresztül működik)

A tervek szerint a kézigyógyszertárat működtető háziorvos saját orvosi szoftverével fogja rögzíteni a vényt a TÉR-ben, felírt és azonnal expediált státusszal, így a vény máshol már nem kiváltható. A kötelezően kinyomtatott felírási igazolást leadja az anyagyógyszertárban. Az orvosi szoftver funkcióhoz külön EESZT azonosító nem kell.

 

Magi készítése: jelenleg a vényen alá kell írni a gyógyszerésznek, a készítő asszisztensnek és a kiadónak. Most mit fog aláírni, hogyan kell dokumentálni?

Ugyanazokat az adatokat kel megadni, mint a papírvényen. A magisztrális gyógyszer készítéséhez a kiadási igazolást kell kinyomtatni, majd a készítőknek és kiadónak aláírni. A nyomonkövethetőség érdekében majd ezt kell tárolni.

 

Kell-e a GYSE forgalmazóknak 2017. november 1-jével csatlakozniuk az EESZT-hez, és a gyógyszertárakban ki lehet-e váltani GYSE termékeket e-recept alapján?

GYSE termék elektronikus vényen történő rendelését a jogszabály egyelőre nem teszi lehetővé, ezeket továbbra is papír vényen kell rendelnie az orvosoknak, ezért a GYSE forgalmazóknak egyelőre nem kell csatlakozniuk az EESZT-hez. GYSE termékeket a gyógyszertárakban is csak papír recepttel lehet kiváltani.

 

Mit tegyek, ha az ÁEEK-től kapott eSzemélyi olvasó készülék meghibásodik?

A díjmenetesen kapott kátyaolvasók garanciális meghibásodása esetén külön erre a célra kifejlesztett online felületen jelenthetik be a hibát, amit az e-egeszsegugy.gov.hu/eszig oldalról érhet el.

 

Gyakori kérdések orvosoktól

Az orvosoknak kötelező 2017. november 1-jétől az EESZT használata?

Igen, minden a törvényben 2017. november 1-jétől az EESZT felé adatszolgáltatásra kötelezett közfinanszírozott egészségügyi ellátóra nézve egyforma kötelezettséget jelent az EESZT-csatlakozás határideje, így mind az orvosok, mind a gyógyszerészek számára kötelező az EESZT használata.

 

Miként kell csatlakozni a szabad-, illetve a kötelező csatlakozás idején?

Technikailag semmilyen különbség nincs a kétféle csatlakozás között, a szabad csatlakozás időszaka alatt bármely egészségügyi szolgáltató csatlakozhat, akinek EESZT-hez csatlakoztatható intézményi szoftververziója van. A kötelező csatlakozás egy magadott időpont, amikorra a törvényben elrendelt szolgáltatóknak teljesíteni kell az EESZT felé történő adatszolgáltatást. Ez a közfinanszírozott egészségügyi ellátók esetében 2017.11.01, a nem közfinanszírozott egészségügyi ellátók és az országos mentőszolgálat esetében 2018.11.01.

 

Nekem, mint orvosnak van-e valamilyen dolgom a csatlakozással?

Amennyiben Ön járó- vagy fekvőbeteg ellátó intézményben dolgozik, az Ön legfontosabb feladata, hogy a csatlakozás időpontjára e-Személyi igazolvánnyal rendelkezzen, így ha még nincs Önnek, akkor keresse meg a legközelebbi kormányablakot. Az intézmény csatlakozásának kezdeményezése nem az Ön feladata.

Amennyiben Ön háziorvos, Önnek az e-Személyi beszerzésén túl csatlakozási kötelezettsége van a háziorvosi szolgálat nevében. Ha önkormányzati üzemeltetésben van a szolgálat, akkor mindenképpen egyeztessen az önkormányzat illetékeseivel. Ha Ön a háziorvosi szolgálat nevében eljáró személy, akkor keresse fel az e-egeszsegugy.gov.hu/eKapu oldalt a csatlakozási információkért.

 

Alkalmas-e a csatlakozáshoz a régi gépem, amin még Windows XP operációs rendszer fut?

Az EESZT bevezetésétől függetlenül, a Windows XP operációs rendszer már nem támogatott, használata nem biztonságos. Azonban az egészségügyi intézményekben használt rendszerek között akad még, mely ezzel az operációs rendszerrel fut. Az EESZT rendszere úgy lett kialakítva, hogy ezeken a gépeken is használható legyen, minden szolgáltatás elérhető, azonban a belépési azonosítást biztosító e-Személyi igazolványok használatához telepítendő e-Szig olvasók alapesetben nem rendelkeznek olyan illesztő programmal, amely a Windows XP operációs rendszerekkel is fut. Ezért az ÁEEK kifejleszttette az XP-s illesztő programot is, melyre vonatkozó információk az eKapu portál Letöltések menüpontja alatt megtalálhatóak.

 

Szeptember 1-jétől már nem kell papírvényt nyomtatni a betegnek?

2018. december 31-éig gyógyszerrendeléskor minden orvosnak felírási igazolást kell kiállítania, mely majdnem minden tekintetben megegyezik a jelenlegi papírvénnyel - csupán egy plusz e-recept vonalkódot is tartalmaz -, 2019-től pedig kérésre kell felírási igazolást nyomtatnia. A kötelező csatlakozást követően 2017. november 1-je után bárki papíralapú recept nélkül is kiválthatja a saját e-receptre rendelt gyógyszereit.

 

Gyermekkorú betegeknek felírt készítményeket miként tud a szülő kiváltani e-recepttel?

A szülő gyermeke receptjét csak a felírási igazolással tudja kiváltani, ezért gyermekkorú betegek esetében érdemes mindig felírási igazolást nyomtatnia az orvosnak 2019. január 1-je után is.

 

Eddigi gyakorlatban 1-2-3 hónapra kaptak a betegek gyógyszerreceptet, ez továbbra is lehetséges lesz?

Igen, a gyógyszerrendelés és kiadás jelenlegi szabályozásának megfelelően az orvosoknak lehetőségük van egy vényre több hónapi gyógyszermennyiség felírására is. Ha a beteg kéri, a felírandó mennyiséget havi adagokra, több vényre is bonthatja az orvos. Ezt könnyíti meg az e-Recept modul ismétlődő vényírás funkciója. Az 50.000 Ft bruttó térítési díjú gyógyszereknél kötelező a külön vény előállítása, és itt a kiválthatósági dátumok előre beállítódnak.

 

Viszonylag sok az idős betegem, aki nem tud eljönni, és a hozzátartozója kéri a gyógyszereket, beutalókat, minden esetben kell külön engedélyt kiállítani?

Nincs szükség semmilyen engedély kiállítására. Várhatóan 2018. december 31-ig kötelező lesz a mai NEAK (OEP) vénnyel gyakorlatilag teljesen megegyező felírási igazolást kiállítani, mely tartalmaz egy plusz e-recept vonalkódot. 2019. január 1-től már nem kell a jelenlegi NEAK (OEP) receptformát használni, és csak a beteg kérésére kell papír alapon kiállítani. A felírási igazolással bárki, hozzátartozó vagy szomszéd, ismerős is kiválthatja a rendelt készítményt (csakúgy, mint jelenleg a papírvénnyel).

 

Az asszisztensemmel, illetve az én szabadságolásom ideje alatt helyettes orvossal, illetve helyettesítő nővérrel dolgozom. Nekik is le kell vizsgázniuk? 

Igen, mindenkinek, akinek bármely háziorvosi rendszerben jogosultságot adnak, végig kell olvasnia az ÁEEK képzési felületén https://eeszt.aeek.hu elérhető EESZT Felhasználói Tájékoztatót, amit ellenőrző kérdések megválaszolásával kell igazolnia.  A kérdések megválaszolásához letölthető EESZT Alapismeretek oktatási segédlet is elérhető a felületen.

 

Miként működik a kézi gyógyszertár az EESZT rendszerében?

A tervek szerint a kézi gyógyszertárat működtető háziorvos saját orvosi szoftverével fogja rögzíteni a vényt a TÉR-ben, felírt és azonnal expediált státusszal, így a vény máshol már nem kiváltható. A kötelezően kinyomtatott felírási igazolást leadja az anyagyógyszertárban. 

 

Az egészségügyi szolgáltatóknak is szükséges bejelenteni a betegek gyógyszerelésére vonatkozó adatokat?

Az e-profilba a kezelőorvosnak kell az egészségügyi adatokat felvinni, de ennek elmaradása (vagy régebbi adatok) esetén a kötelezettség a háziorvost is terheli. A profilba csak a hosszútávon releváns egészségügyi adatokat kell rögzíteni, így a gyógyszerelés esetén iránymutatónak a 6 hónapot meghaladóan szükséges gyógyszerszedés rögzítése indokolt.  

 

A járóbeteg-szakellátás tevékenységi körébe beletartozik-e a dialízisellátók tevékenysége?

A járóbeteg-szakellátás alapvető jellegzetessége (ld. EüTv. 89. § (1) pont), hogy szakorvos által végzett ellátás. Amennyiben a dialízisellátási esemény szakorvosi ellátást is magába foglal, akkor erről az eseménykatalógusba jelentést kell küldeni, ellenkező esetben ez nem szükséges. 

 

A predializált vesebeteg EPO készítmény átadásának eseményét, hogyan kell jelenteni az EESZT rendszerben? (A beteg részére az EPO készítmény adást a dialízis szolgáltatók látják el és Ők jelentik a NEAK felé, ugyanakkor a beteg nefrológus vizsgálati eseménye másik egészségügyi intézmény nefrológiai szakrendelésén történik, ugyanakkor az EPO ellátás eseménye a dialízis szolgáltatók kötelezettsége.)

Amennyiben ez esetben a szakellátási eseményt a nefrológus végzi, számára mind az eseménykatalógus, mind pedig a központi dokumentumtár felé adattovábbítási kötelezettsége van (a beküldött ambuláns lapon jelezheti az EPO átadásra vonatkozó véleményét). Amennyiben a dialízis szolgáltató a nefrológus ellátása alapján csak EPO átadást valósít meg (orvos-beteg találkozás nélkül), akkor neki adattovábbítási kötelezettsége nincsen.

 

Csak a magyar biztosított betegekről kell adatot szolgáltatni vagy mindenkiről, aki ellátásban részesül? (Pl.: egyezményes, eu-s betegek)

Minden betegről szükséges az adatszolgáltatás, aki ellátásban részesül.

 

Milyen jogszabály alapján kell e-személyi igazolványt kiváltani az orvosnak?

Az EESZT működését szabályozó 39/2016 EMMI rendelet 9. § alapján EESZT szolgáltatás kizárólag a szolgáltatás igénybevételéhez szükséges jogosultsággal rendelkező felhasználó által, annak azonosítását követően vehető igénybe. 

Az EMMI rendelet 9. § (2) bekezdése pedig azt mondja ki, hogy az azonosítás a természetes személy ágazati felhasználó esetében a működtető által meghatározott többtényezős hitelesítést alkalmazó azonosítás igénybevételével valósulhat meg.

Az Egészségügyi Államtitkárság és a Belügyminisztérium megállapodása alapján az AEEK – mint az EESZT rendszer működtetője – általános jelleggel olyan azonosítási megoldást határozott meg, amely már alkalmazott, a megfelelő biztonsági szintet is biztosítja és egyben sem a fejlesztésben, sem a felhasználók számára nem jelent költséget. Ez az azonosítási megoldás az e-személyi igazolvány, azaz a tároló elemet tartalmazó személyazonosító okmány.

 

Kinek kell kiváltania az e-Személyi igazolványt?

Minden olyan dolgozó részére szükséges az e-Személyi igazolvány kiváltása, aki az EESZT-hez kapcsolódóan adatokat fog továbbítani. A háziorvosi rendelőkben, patikákban ez minden dolgozót érint, a kórházaknál az orvosok számára biztosan szükséges e-Személyi igazolvány, mert így tudnak az EESZT-hez kapcsolódó medikai rendszerbe belépni, ahol, mint kezelőorvos adatot tud lekérni a betegéről. Az adatok EESZT-be történő beküldése az intézményi medikai rendszerekben - a vényadatok és az e-profilbejegyzések kivételével - külön asszisztensi belépés nélkül is működik.

 

Az orvosnőknek más a közigazgatási nevük és más az egészségügyi tevékenység során használt nevük. Azt mondták, minden iratomat az orvosi nevemre kell átíratni? Hogyan váltsam ki az e-Személyi igazolványt?

Az EESZT-be történő belépéskor a bejelentkező felhasználót a rendszer az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény szerinti, az egészségügyi szakképesítést szerzett személyek alapnyilvántartásában szereplő adatai alapján azonosítja. Ez a nyilvántartás egyszerre tartalmazza a közigazgatási nevet és az egészségügyi tevékenység során használt nevet is. Mivel a személyazonosság igazolására használatos e-Személyi igazolvány a közigazgatási nevet tartalmazza, és ezen adatok szerepelnek az EESZT nyilvántartásában is, ezért ezeket az EESZT automatikusan összeveti, és nincs szükség arra, hogy - akár a személyes okmányokban, akár az orvosi működési engedélyben - változtatni kellene az orvosoknak.

 

Szeptember 1-jétől már csak e-Személyi igazolvánnyal lehet bejelentkezni az EESZT-be?

Igen, az éles indulással a kétfaktoros azonosítás elsődleges eszköze az e-Személyi igazolvány és a hozzá tartozó pin-kód lesz.

 

Ha az orvos, vagy az asszisztens otthon felejti az e-Személyi igazolványát, akkor nem tudja ellátni a munkáját?

Az e-Személyi igazolvány, mint elsődleges azonosítási eszköz feltétele az EESZT használatának. Az EESZT-be adatot továbbítani, vagy onnan adatot lekérni, csak jogosultsággal rendelkező személy tud, így aki nem tud belépni a rendszerbe, nem tudja használni az EESZT szolgáltatásokat. Az ellátást térkapcsolat nélkül tudja ellátni, és a kötelező adatszolgáltatást az EESZT-belépést követően tudja elvégezni, amennyiben a rendszer a háttérben nem küldte el az adatokat automatikusan. Az e-receptadatok utólag nem küldhetőek el a rendszernek. Ilyen esetekben csak az ellátás során kiadott papíralapú (hagyományos) recepteket kapja meg a beteg, melyeket a gyógyszerek kiváltásakor a patikák fognak felvenni az EESZT-be.

 

Kell-e csatlakozniuk a védőnői szolgálatoknak és az iskola-egészségügyi ellátóknak?

A védőnői szolgálatok csatlakozásáról a vonatkozó jogszabály nem rendelkezett, így azokra semmiképpen nem vonatkozik a csatlakozási és adatszolgáltatási kötelezettség. Az iskola-egészségügyi szolgáltatók esetében iránymutató, hogy a szolgáltató közfinanszírozott ellátást végez-e, amennyiben igen, úgy csatlakozási kötelezettsége ugyan lenne, de mivel nem keletkezik az ellátás során olyan egészségügyi adat, ami miatt adatszolgáltatási kötelezettsége lenne az ellátónak, így a csatlakozás szükségtelen.

 

Ki állítja be az intézményi HIS vagy háziorvosi rendszerben a helyettesítő kollegák jogosultságait?

Az egészségügyi dolgozók végzettségük alapján jogosultságot szereztek arra, hogy az EESZT-be beléphessenek, hogy ezt adott intézmény medikai rendszerén keresztül tehessék meg, az EESZT jogosultság-beállítási szerepkörrel ellátott intézményi felhasználói állítja be nekik, amint az intézmény többi dolgozójának is.

 

Miként történik a beteg ellátása az otthonában?

Beteg otthonában történő ellátás a korábban megszokott módon történik, Az ellátási eseményt utólag rögzíti az orvos a medikai rendszerében, az ellátási esemény adatait a rendszer automatikusan megküldi az EESZT-nek. Betegágynál kézzel írt receptet állít ki az orvos, amit majd a gyógyszertár fog felvenni az EESZT-be a készítmény kiváltásakor.

 

Milyen adatokat kell a háziorvosnak feltölteni az EESZT-be?

2017.11.01. után a háziorvosi ellátáskor kötelező az eseménykatalógus feltöltése, tehát az ellátási esemény adatait továbbítani kell az EESZT felé. Ezen kívül az orvosnak e-receptet kell készítenie, tehát a receptadatokat is továbbítani kell a térnek. A kezelőorvos és a háziorvos feladata, hogy a beteg e-profiljába a nem változó, vagy nem gyakran változó egészségügyi adatokat felvezesse, amennyiben erre vonatkozóan nem élt tiltással a beteg az önrendelkezési felületén. 

A legtöbb háziorvosi rendszer EESZT-kompatibilis szoftververziója automatikusan elvégzi a fenti adatszolgáltatásokat, amennyiben a felhasználó EESZT-n keresztül lépett a rendszerbe. Tehát a háziorvosnak az adattovábbítás tekintetében nem lesz plusz munkája.

 

Miként történik a gyógyszerrendelés szociális otthonokban?

A szociális otthonok nem kötelezettek a csatlakozásra 2017. november 1-jével, így továbbra is írhatnak fel hagyományos papíralapú receptet. Amennyiben mégis csatlakoznának, akkor az alaplistás szereket az intézmény szerzi be megrendelőlapon, amit nem lehet elektronikus úton rendelni. Személyesen a betegnek TAJ alapján felírt készítményeket már lehet elektronikus úton rendelni, ehhez fog felírási igazolás készülni. Az elektronikus vényeket (hasonlóan a jelenlegi papíralapú vényekhez) bármelyik gyógyszertárban ki lehet váltani.

 

Lemondhat-e a beteg a papír alapú receptről? Megkapja-e a patikában a gyógyszert vény nélkül?

2018. december 31-éig gyógyszerrendeléskor minden orvosnak felírási igazolást kell kiállítania, mely majdnem minden tekintetben megegyezik a jelenlegi papírvénnyel - csupán egy plusz e-recept vonalkódot is tartalmaz -, 2019-től pedig kérésre kell felírási igazolást nyomtatnia. A kötelező csatlakozást követően 2017. november 1-je után bárki papíralapú recept nélkül is kiválthatja a saját e-receptre rendelt gyógyszereit.

 

Magisztrális készítmény rendelése miként fog bekerülni az EESZT-be?

Ugyanazokat az adatokat kel megadni, mint a papírvényen. A magisztrális gyógyszer készítéséhez a kiadási igazolást kell kinyomtatni a gyógyszertárban, majd a készítőknek és kiadónak alá kell írnia. A nyomon követhetőség érdekében majd ezt kell tárolni.

 

A GYSE termékeket is e-recepten kell rendelni 2017. november 1-jétől?

GYSE termék elektronikus vényen történő rendelését a jogszabály egyelőre nem teszi lehetővé, ezeket továbbra is papír vényen kell rendelnie az orvosoknak, ezért a GYSE forgalmazóknak egyelőre nem kell csatlakozniuk az EESZT-hez. GYSE termékeket a gyógyszertárakban is csak papír recepttel lehet kiváltani.

 

Fizikailag bent kell-e lenni a kártyaolvasóban az e-személyinek, vagy bejelentkezés után ki lehet venni?

Az e-Személyi igazolványnak csak az azonosítási folyamat alatt kell az olvasóban lennie, a bejelentkezés után nem kell benne hagyni. 

 

Írhatok-e receptet, ha nincs jelen a betegem, ez betegmegjelenésnek minősül-e?

A jogszabályok most is a beteg személyes jelenlétét írják elő a vényíráshoz. Az e-recept bevezetése a gyógyszerfelírási renden nem változtat.

 

Mit tegyek, ha az ÁEEK-től kapott eSzemélyi olvasó készülék meghibásodik?

A díjmenetesen kapott kátyaolvasók garanciális meghibásodása esetén külön erre a célra kifejlesztett online felületen jelenthetik be a hibát, amit az e-egeszsegugy.gov.hu/eszig oldalról érhet el.

 

Gyakori kérdések a műszaki csatlakozásról

Hol tudok regisztrálni az EESZT csatlakozásához?

https://e-egeszsegugy.gov.hu/web/ekapu-portal/ portálon tudja megkezdeni a csatlakozási folyamatot. 

 

 Mi van, ha elfelejtettem a jelszavamat?

Kérjük, ez esetben kérjen jelszó-emlékeztetőt: 

 
 

Háromszor eltévesztettem a jelszavamat az eKapu-n, zárolt a rendszer, hogyan lehet feloldást kérni?

10 perc után automatikusan feloldja a rendszer a zárolást. 

 

Hol találom a műszaki csatlakozáshoz kapcsolódó segédleteket?

A letöltések mappában (https://e-egeszsegugy.gov.hu/web/ekapu-portal/letoltesek) találhatja a letölthető segédleteket 

 

Régen elküldtem a csatlakozáshoz kapcsolódó papírokat/hiánypótlást. Nem kaptam választ, mi lehet a gond?

Kérjük, ez esetben írja meg nekünk a nyilvántartó hatóságot és az intézmény azonosítóját a csatlakozas.eeszt@aeek.hu e-mail címre, munkatársaink megnézik, hogy beérkezett-e a nyilatkozat/hiánypótlás. 

 

Nem kaptam sms kódot, mi lehet a probléma?

Amennyiben műszaki csatlakozás alatt a csatlakozási nyilatkozat 5. pontjában megjelölt jogosultság adminisztrátor részére e-mail üzenetben érkezett megkeresés, hogy másnap sms kódot küld az ÁEEK, és ez nem érkezett meg, kérjük, jelezze a csatlakozas.eeszt@aeek.hu e-mail címre, megadva a nyilvántartó hatóságot és az intézmény azonosítóját, és azt a telefonszámot, amire kéri, hogy megküldésre kerüljön az sms kód. 

Amennyiben nem érkezett még e-mail üzenet, kérjük szíves türelmét, a csatlakozás folyamatában még előkészítés előtt/alatt áll a tanúsítvány előkészítése. 

 

Hol lehet letölteni a tanúsítvány?

A csatlakozási nyilatkozat 5. pontjában megadott intézményi jogosultság adminisztrátor az ágazati portálon tudja letölteni a tanúsítványt: https://portal.eeszt.gov.hu/hu/nyito-oldal

Ahhoz, hogy le tudja tölteni, csatlakoztatott eSzig olvasóra, 6 számjegyű PIN kóddal ellátott eSzemélyi igazolványra van szükséges. Először aktiválni szükséges, majd bejelentkezve a szervezeti egység nélküli (kötőjel nélküli) egészségügyi intézményhez. 

 

Hogyan tudom magam aktiválni az ágazati portálon, mi a felhasználó nevem?

Egészségügyi végzettséggel rendelkező személyek a szakterületük azonosítójának és a nyilvántartási számuk beírásával tudnak belépni. Kérjük figyeljen rá, hogy szünet, valamint írásjelek nélkül vigye fel az adatokat.

  • orvos: O+pecsétszáma - pl.: O123456
  • szakdolgozó: S+nyilvántartási száma - pl.: S123456
  • gyógyszerész: G+nyilvántartási szám - G123456
  • gyógyszerészeti szakasszisztens: S+nyilvántartási szám - S123456
  • klinikai szakpszichológus: C+nyilvántartási szám - C123456

 

Egészségügyben dolgozó természetes személyek X-es előtaggal és az ÁEEK által generált azonosítóval tudnak belépni a TÉR-be.  

 

Miért nem jelenik meg a tanúsítvány letöltése menüpont?

Minden egészségügyi intézménynél 1 fő részére, a csatlakozási nyilatkozat 5. pontjában rögzített adminisztrátornak jelenik csak meg a tanúsítvány letöltése menüpont. Csak akkor, ha a csatlakozási folyamatban beküldött nyilatkozat elfogadásra került, és e-mail üzenetet küldünk a műszaki csatlakozás kezdetéről. Amennyiben mégsem látják a menüt, kérjük, jelezzék a csatlakozas.eeszt@aeek.hu e-mail címen. 

 

Hol lehet letölteni az ellenőrző alkalmazást? 

A https://e-egeszsegugy.gov.hu/web/ekapu-portal/letoltesek Ellenőrző alkalmazás menüpontban. 

 

Nem tudom aktiválni magam az ágazati portálon, mit tegyek?

Amennyiben az Ágazati portál felületén nem sikerül a felhasználónak aktiválnia magát az első bejelentkezési folyamat megindításával, szükséges a felhasználói adatok ellenőrzése az ENKK által felvett egészségügyi dolgozók adatbázisában.

Minden egészségügyi dolgozó megtekintheti a saját adatait az Állami Egészségügyi Ellátó Központ erre szolgáló felületén, vagy az adategyeztetési igényt jelezhetik: omn@aeek.hu

 

Technikai támogatásra van szükségem, hova fordulhatok?

Kérjük, küldje el az e-mail címét, telefonszámát, és a nevét a csatlakozas.eeszt@aeek.hu e-mail címre, megjelölve azt az időpontot, amikor felhívhatják munkatársaink, hogy távoli asztalkapcsolat segítségével tudjon segíteni.