Gyakori kérdések az azonosítással (eSzemélyi igazolvánnyal és tokennel) kapcsolatban

Az eSzemélyi igazolvánnyal kapcsolatos további információkat az alábbi linken találja: 

https://e-egeszsegugy.gov.hu/eszig

  • Milyen jogszabály alapján kell eSzemélyi igazolványt kiváltani az orvosnak?

    Az EESZT működését szabályozó 39/2016 EMMI rendelet 9. § alapján EESZT szolgáltatásait kizárólag jogosultsággal rendelkező felhasználó veheti igénybe, kétfaktoros azonosítást követően.

    Az EMMI rendelet 9. § (2) bekezdése pedig kimondja, hogy az azonosítás a természetes személy, ágazati felhasználó esetében a működtető által meghatározott többtényezős hitelesítést alkalmazó azonosítás után valósulhat meg.

    Az Egészségügyi Államtitkárság és a Belügyminisztérium megállapodása alapján az ÁEEK – mint az EESZT-rendszer működtetője – általános jelleggel olyan azonosítási megoldást határozott meg, amely már alkalmazott, a megfelelő biztonsági szintet is biztosítja, ugyanakkor sem a fejlesztésben, sem a felhasználók számára nem jelent költséget. Ez az azonosítási megoldás az eSzemélyi igazolvány, azaz a tároló elemet tartalmazó személyazonosító okmány.

  • Mit kell tudni az eSzemélyi igazolványról?

    Az EESZT szolgáltatásainak használata komoly biztonsági előírások betartásával valósulhat meg, amit a rendszer legmagasabb szintű biztonsági fokozata előír minden felhasználó esetében. A belépéshez használható eSzemélyi igazolvány mind a betegek, mind a rendszert használó orvosok, egészségügyi dolgozók és gyógyszerészek számára biztonságos azonosítási lehetőséget nyújt.
     

    Az eSzemélyi kiváltása elengedhetetlen az egészségügyi szolgáltatónál dolgozó orvosoknak és asszisztenseknek az EESZT-be történő belépéshez! Az eSzemélyi kiváltása díjmentes, bármely kormányablakban igényelhető, és nem szükséges sem elektronikus aláírás, sem ujjlenyomat az EESZT-felhasználói azonosításhoz. A páciensek számára továbbra sem kötelező az eSzemélyi kiváltása az egészségügyi szolgáltatások igénybe vételéhez.
     

    Az eSzemélyi igazolvány és a hozzá tartozó PIN-kód, mint kétfaktoros, azaz birtoklás és tudás alapú azonosítás biztosítja az EESZT-be történő bejelentkezés lehetőségét az egészségügyi ellátók számára. Ehhez szükség van a géphez csatlakoztatott eSzemélyi olvasóra, melyet az ÁEEK a közfinanszírozott egészségügyi szolgáltatók számára ingyenesen biztosít. A jelenleg beérkező eSzemélyi olvasóra vonatkozó igénylések egyedi elbírálás alá esnek, ezért a válaszadásig szíves türelmüket kérjük. Az eSzemélyivel történő bejelentkezést az eSzig kliens támogatja. Az eSzig olvasók telepítéséhez és az eSzemélyi használatához az e-egeszsegugy.gov.hu/eszig oldalon találnak bővebb információt.

  • Kinek kell kiváltania az eSzemélyi igazolványt?

    Minden olyan dolgozónak szükséges az eSzemélyi igazolvány kiváltása, aki az EESZT-hez kapcsolódóan adatokat fog továbbítani. A háziorvosi rendelőkben, patikákban ez minden dolgozót érint. A kórházakban az orvosoknak szükséges eSzemélyi igazolvány, mert így tudnak az EESZT-hez kapcsolódó medikai rendszerbe belépni, ahol kezelőorvosként adatot tudnak feltölteni és lekérni betegeikről. Az adatok le-és feltöltése és az EESZT-be történő beküldése az intézményi medikai rendszerekben - a vényadatok és az eProfilbejegyzések kivételével - külön asszisztensi belépés nélkül is működnek.

    A páciensek számára továbbra sem kötelező az eSzemélyi kiváltása az egészségügyi szolgáltatások igénybe vételéhez.

  • Az egészségügyben dolgozó hölgyeknek eltérhet a közigazgatási nevük az egészségügyi tevékenység során használt névtől. Azt mondták, minden iratomat az orvosi nevemre kell átíratni. Hogyan váltsam ki az eSzemélyi igazolványt?

    Az EESZT-be történő belépéskor a bejelentkező felhasználót a rendszer az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény szerinti, az egészségügyi szakképesítést szerzett személyek közhiteles alapnyilvántartásában szereplő adatai alapján azonosítja. Ez a nyilvántartás egyszerre tartalmazza a közigazgatási nevet és az egészségügyi tevékenység során használt nevet is. Mivel a személyazonosság igazolására használatos eSzemélyi igazolványon a közigazgatási név van feltüntetve, ugyanez szerepel az EESZT nyilvántartásában is, ezért ezeket az EESZT automatikusan összeveti. Így az orvosoknak sem a személyes okmányokban, sem az orvosi működési engedélyben nem szükséges megváltoztatni a személyes adatokat.

  • Ha az orvos, vagy az asszisztens otthon felejti az eSzemélyi igazolványát, akkor nem tudja ellátni a munkáját?

    Az eSzemélyi igazolvány, mint elsődleges azonosítási eszköz feltétele az EESZT használatának. Az EESZT-be adatot továbbítani és lekérni csak jogosultsággal rendelkező személy tud. Az ellátást természetesen el tudja végezni anélkül is, hogy csatlakozna az EESZT-hez – ahogyan azt tette az EESZT bevezetése előtt - de ebben az esetben is be kell lépnie később, hogy a keletkezett adatokat feltöltse az EESZT-be, amennyiben a rendszer a háttérben nem küldte el az adatokat automatikusan. Az eRecept adatok utólag nem küldhetőek el a rendszernek. Ilyen esetekben csak az ellátás során kiadott papíralapú (hagyományos) recepteket kapja meg a beteg, melyeket a gyógyszerek kiváltásakor a patikáknak kell az EESZT-be feltölteni.

  • Hol tudom beszerezni az eSzemélyi igazolványt?

    Kérjük, keresse fel az https://eszemelyi.hu/elso_lepesek oldalt, ahol minden információt megtalál. Minden EESZT-felhasználónak kell rendelkeznie eSzemélyi igazolvánnyal. A páciensek számára továbbra sem kötelező az eSzemélyi kiváltása az egészségügyi szolgáltatások igénybe vételéhez.

  • Milyen eSzemélyi olvasót kell beszereznünk? Hol kapok információt az eSzemélyi kártyaolvasókkal kapcsolatban?

    A Belügyminisztérium által műszakilag és alkalmazhatóság szempontjából bevizsgált kártyaolvasókról az https://eszemelyi.hu/kartyaolvaso/kartyaolvaso_altalanos_informaciok oldalon találhat bővebb információt. Az ÁEEK-nál az eSzemélyi olvasók pótigénylése egyelőre lezárult. A jelenleg beérkező igények egyedi elbírálás alá esnek, a válaszadásig szíves türelmüket kérjük. Azok a csatlakozásra kötelezett szolgáltatók, akik nem rendelkeznek egyetlen eSzemélyi olvasó készülékkel sem, a következő e-mail címen jelezhetik igényüket: csatlakozas.eeszt@aeek.hu. Levelük végén mindenképpen adják meg nevüket, telefonos elérhetőségüket, e-mail címüket és a nyilvántartó hatóság (OTH/OGYEI) szerinti azonosítójukat.

  • Az eKártya olvasó kliens telepítésénél probléma merült fel. Hova fordulhatok segítségért?

    Az eSzemélyi Kliens korábbi verziói 2018. november 19-től nem lesznek elérhetőek, Windows XP operációs rendszer használata esetén az eKapu portál Letöltések menüpontjában találja az aktuális verziót. Windows 7, 10 és MAC, OS és LINUX operációs rendszerek esetén a https://eszemelyi.hu/kartyaolvaso/kartyaolvaso_alkalmazas hivatkozáson keresztül töltheti le az aktuális verziót.

    Probléma esetén kérjük, írjon a helpdesk.eeszt@aeek.hu e-mail címre.

  • Mit tegyek, ha az ÁEEK-től kapott eSzemélyi olvasó készülék meghibásodik?

    A közfinanszírozott egészségügyi szolgáltatók a díjmentesen kapott kátyaolvasóikkal kapcsolatos garanciális meghibásodásokat a külön erre a célra kifejlesztett online felületen jelenthetik be, amit az e-egeszsegugy.gov.hu/eszig hivatkozáson keresztül érhetnek el.

  • A Token használatával kapcsolatban hibaüzenetet kapok, pl. „autorizációs hibaüzenet” vagy „hibás jelszó”-t ír ki a gép. Mit kell tennem?

    Kérjük, írja le e-mailben a helpdesk.eeszt@aeek.hu e-mail címre a problémát időbélyeg (óra, perc, másodperc), EESZT-felhasználónév és a TOKEN gyári számának (GALT-jelzést követő számsor) megadásával.

  • Mit tegyek, ha az ÁEEK-től kapott eSzemélyi olvasó készülék meghibásodik?

    A közfinanszírozott egészségügyi szolgáltatók díjmentesen kapott kátyaolvasóikkal kapcsolatos garanciális meghibásodásokat külön erre a célra kifejlesztett online felületen jelenthetik be, amit az e-egeszsegugy.gov.hu/eszig hivatkozáson keresztül érhetnek el.