miniHIS alkalmazással kapcsolatos kérdések

Az alábbiakban a miniHIS alkalmazás regisztrációja és használata során felmerülő kérdésekre olvashat válaszokat.

 

  • Miért nem jelenik meg a nyomtatandó dokumentum nyomtatás előtt?

    Abban az esetben, ha Ambuláns lap, Felírási igazolás, vagy Vény nyomtatása esetében nem jelenik meg új ablakban a nyomtatandó dokumentum, úgy:

    1. vizsgálja meg, hogy a gépén nincsen-e valamilyen reklámblokkoló alkalmazás pl. AdBlocker telepítve. Amennyiben igen, magában az alkalmazásban kell engedélyezni az oldalon esetlegesen a felfüggesztés funkciót alkalmazva

     

    1. ellenőrizze, hogy az alkalmazott böngészőben engedélyezve van-e a Felugró ablakok funkció Amennyiben a felugró ablak le van tiltva, úgy azt engedélyezni kell, böngészőtől függően különböző lépésekkel:

     

    Microsoft Internet Explorer

    • Indítsa el az Internet Explorer alkalmazást.
    • Az ablak jobb felső sarkában kattintson a Beállítások ikonra, majd válassza az Internetbeállítások lehetőséget.
    • Az Adatvédelem lapon, az Előugró ablakok blokkolása területen válassza az Előugró ablakok blokkolásának bekapcsolása lehetőséget.
    • Kattintson a Beállítások elemre a blokkolási beállítások konfigurálásához.
    • Az Előugró ablakok blokkolási beállításai ablakban, a Blokkolási szint, területen válassza ki a megfelelő beállítást a legördülő listából, majd kattintson a Bezárás elemre.
    • Kattintson az Alkalmaz, majd az OK gombra.


     

    Mozilla Firefox

    • Indítsa el a Firefoxot.
    • A jobb felső sarokban kattintson a Menü megnyitása ikonra, majd a Beállítások lehetőségre.
    • A Beállítások ablakban, a Tartalom lapon válassza az Előugró ablakok blokkolása lehetőséget.
    • Google Chrome
    • Indítsa el a Google Chrome böngészőt.
    • A jobb felső sarokban kattintson A Google Chrome személyre szabása és beállításai ikonra, majd kattintson a Beállítások menüpontra.
    • A Beállítások ablakban kattintson a Speciális beállítások megjelenítése lehetőségre.
    • Az Adatvédelem területen kattintson a Tartalom beállításai lehetőségre.
    • A Tartalom beállításai ablakban görgessen le az Előugró ablakok elemig, és válassza a Semmilyen webhelyen ne jelenjen meg előugró ablak (javasolt) lehetőséget.
    • Kattintson a Befejezés gombra.

       

    Safari Mac Számítógépen

    • Indítsa el a Safari böngészőt a Mac számítógépen.
    • A menüsávon kattintson a Safari, majd a Beállítások lehetőségre.
    • A Biztonság lapon, a Webes tartalom mellett ellenőrizze, hogy be van-e jelölve az Előugró ablakok blokkolása elem.

       

    ÚJ Microsoft Edge

    • Az új Microsoft Edge-ben válassza a Beállítások és egyéb lehetőségek > Beállítások  > Webhely engedélyei elemet.
    • Válassza az Előugró elemek és átirányítások lehetőséget.
    • Állítsa a Letiltás váltógombot Be értékre.

       

    Régi Microsoft Edge

    • A régi típusú Microsoft Edge-ben válassza a Beállítások és egyéb lehetőségek> Beállítások > Adatvédelem és biztonság elemet
    • Majd a legördülő listában a Biztonság résznél válassza az Előugró ablakok blokkolása lehetőséget, és a csúszkát tolja Balra.


  • Van lehetőség más szolgáltató által elvégzett vizsgálati eredmények hozzárendelésére a pácienseinkhez? Ez kötelező?

    A miniHIS rendszer megjelenít a páciens esetében minden rá, és vele történt egészségügyi adatot, ami más szolgáltató esetében keletkezett és felkerült a TÉR-be.

    Ezt befolyásolhatja, hogy az állampolgár a Lakossági Portálon önrendelkezett-e az EESZT rendszerében adatkezeléssel kapcsolatban, illetve hogy a korábbi intézményben megfelelő módon lezárták-e az ellátási eseményét, ezáltal keletkezett-e valamilyen záró dokumentum.



  • Mit jelentenek a bal felső sarokban megjelenő színkódok?

     

    Az ellátási események feltöltésének állapotát különböző színkódokkal jelöli a rendszer:

    • Zöld                        Sikeresen beküldve az EESZT-be
    • Narancssárga         Beküldésre vár - még nem lett beküldve EESZT-be
    • Piros                       Sikertelen beküldés


  • Hogyan állítsam be a miniHIS jogosultságot?

    Minden orvos jogosultsággal rendelkező felhasználó számára szükséges egy külön jogosultság beállítás, amely segítségével be tud jelentkezni az előzetes regisztrációt követően és használni tudja a miniHIS alkalmazást.

    A miniHIS jogosultság beállítással kapcsolatos részleteket a miniHIS EESZT Betegdokumentációs és Jelentési Rendszer (Felhasználói és Üzembehelyezési Útmutató) tartalmazza.



  • Hogyan állítsam be a Vmátrix-ot?

    A miniHIS, valamint az EESZT használatához kötelező a Vmátrix megfelelő beállítása.

     

    A Vmátrix beállításának lépései az alábbiak: 

     

    1. Jelentkezzen be az Ágazati portálra: www.portal.eeszt.gov.hu 

    2. Az e-egészségügy menüpont alatt keresse az IAM jogosultságkezelés pontot, és állítsa be az Orvos jogosultságot az adott szervezeti egységhez.

     

    Az EESZT VMATRIX kezelésről az alábbi linkre kattintva talál további információkat:

    EESZT jogosultságkezelés intézményi jogosultság adminisztrátorok részére



  • Milyen lépéseket kell elvégeznem a miniHIS üzembe helyezése során?

    A felhasználó a regisztrációs folyamat során az alábbi lépések elvégzésre köteles:

     

    • felhasználási feltételek elfogadása
    • Közfinanszírozott Intézmény esetén NEAK (OEP) 4 jegyű azonosítója
    • Magánszolgáltató Intézmény esetén NNK (ÁNTSZ) 6 jegyű azonosítója
    • Közfinanszírozott Szolgáltató esetén NEAK (OEP) 9 jegyű kódja
    • Magánszolgáltató esetén NNK (ÁNTSZ) 9 jegyű kódja
    • eBeutaló írásához kapcsolódó beállítások
    • eRecept írásához szükséges beállítások
    • Orvos szerepkör és adatok beállítása


  • Használhatom a miniHIS alkalmazást okostelefonon vagy tableten?

    NEM, a miniHIS jelenleg kizárólag számítógépes böngészővel használható.



  • Azonosításra alkalmas eszköz: eSzemélyi vagy mobilToken

    eSzemélyi igazolvány és olvasó
     

    • eSzemélyi olvasó készülék és a hozzá szükséges számítógépes munkaállomásra telepített kliens és meghajtó program:
       

    https://www.kartyaolvaso.hu/termektamogatas,

    https://eszemelyi.hu/kartyaolvaso/kartyaolvaso_alkalmazas

     

    Az EESZT mobilToken
     


     



  • Az EESZT mobilToken kiváltja az eSzemélyi olvasót?

    IGEN, a mobiltokennel is be tud lépni a miniHIS-be, akkor is, ha nincs Önnél a személyi igazolványa vagy az eSzemélyi olvasó készüléke. Feltétele, hogy az adott mobileszközön le legyen töltve az EESZT mobilToken Applikáció és a szükséges regisztráció megtörténjen az EESZT Ágazati Portálon. Részletes információt ezzel kapcsolatban a következő linken talál:

    https://portal.eeszt.gov.hu/hu/belepes-az-eeszt-be



  • Teljesíti a NEAK felé történő adatszolgáltatást a MiniHIS?

    IGEN. A miniHIS jelenleg csak a Háziorvosok számára alkalmas a NEAK felé történő jelentéstételi kötelezettség teljesítésére!



  • Asszisztensként be lehet jelentkezni a miniHIS-be, adatot feltölteni?

    NEM. A miniHIS használata jelenleg kizárólag orvos felhasználók számára biztosított, így szakasszisztensek és nem egészségügyi dolgozók (X-es felhasználók) számára a miniHIS nem használható.



  • Ki regisztrálható a miniHIS-be?

    Csak érvényes OTH (ÁNTSZ) működési engedéllyel rendelkező egészségügyi szolgáltató orvosa. 



  • A miniHIS használatához szükséges előzetesen jogosultságot beállítani?

    IGEN. Akkor tudja megkezdeni a felhasználó a regisztrációt a miniHIS-be, ha korábban a jogosultságkezelő adminisztrátor, ún. “miniHIS felhasználóként” rögzítette őt az EESZT azonosítási és jogosultságkezelési nyilvántartásában az EESZT Ágazati Portálján.



  • Melyek a használatbavétel műszaki feltételei?
    • Megfelelő számítástechnikai eszközpark: asztali számítógép, laptop, nyomtató, billentyűzet, egér.
       
    • Megfelelő hálózati sávszélesség: szélessávú internetkapcsolat (jelenleg a telekommunikációs piacon megtalálható és megvásárolható bármilyen internetkapcsolat megfelelő).
       
    • Támogatott Internetböngésző: FireFox, Google Chrome vagy Internet Explorer


  • Kell-e telepíteni a gépemre valamilyen programot ahhoz, hogy használhassam a miniHIS-t?

    NEM. A miniHIS egy webes alkalmazás, amely internet böngészőből elérhető.



  • Milyen számítástechnikai eszköz kell a miniHIS használatához?

    Asztali vagy hordozható számítógép, hozzá kapcsolódó perifériák (billentyűzet, egér), nyomtató és működő internetkapcsolat.



  • Lehet-e a programmal számlát készíteni? Rendelkezik-e minősítéssel?

    NEM. A miniHIS jelenlegi alkalmazása nem rendelkezik számlázási funkcióval és minősítéssel sem.



  • Milyen EESZT jelentési kötelezettséget teljesít a miniHIS?

    A miniHIS a jelenlegi formájában Alap és Járóbeteg-szakellátás események, ambulánslap és eBeutalók és eReceptek beküldésére alkalmas rendszer.

     



  • Hogyan tudom beállítani a NEAK vény méretét a nyomtatáshoz?

    Minden esetben az operációs rendszer nyomtatási beállításaiban kell a megfelelő méretet beállítani. Ez operációs rendszerenként eltérő lehet.

     

    Nyomtatás Windows 10-ből:  

    Start/ Nyomtató és Szkennerek/Nyomtató választás/Kezelés /Nyomtatási beállítások). Adott nyomtató esetében, (1) Méret választás: Felhasználói változat választása az ott megadott alapértelmezett értékek módosítása (szélesség és hosszúság) megadása, mentés.

    Szélesség: 121.92 mm

    Hosszúság: 210 mm

    A beállítás után a felhasználó által beállított méret a NEAK vény formátumhoz fog igazodni.

     

    Nyomtatás Google Chrome-ból:

    (1) Felső lebegő menüben a NYOMTATÁS ikon választása

     

     

    Megjelenő felületen (2) további beállítások választása, alatta lenyíló funkciók közül (3) az operációs rendszer nyomtatási szolgáltatásainak választása.

    A számítógép megjeleníti a Nyomtatás funkciót, amelyben a megfelelő nyomtató kiválasztható, szükség szerint a nyomtatás paraméterei, NEAK vény nyomtatáshoz szükséges beállítások megadhatók.

    (4) Nyomtató választás, további beállítások, (5) Méret választás. (Ha a Felhasználói méret nincs beállítva a nyomtatóhoz, adatai itt is szerkeszthetők (lásd előző fejezet) majd OK, és (6) Nyomtatás.

     

    Nyomtatás Microsoft Edge böngészőből

    Felső menüsávban Nyomtatás (1) ikon választása. Megjelenő felületen a nyomtató kiválasztása (2), további beállítások (3) választása, nyomtatás méretének, tálcának beállítása, majd nyomtatás.

     

    Nyomtatás Internet Explorer, FireFox böngészőből

    Nyomtatás ikon választása (1) megjelenő felugró ablakban a nyomtató kiválasztása (2).

    A nyomtató választása után be kell állítani (ha korábban nem volt) a NEAK vény méreteihez illeszkedő egyedi méretet: Méret (3) választás szélesség és hosszúság megadása (4):

    Szélesség: 121.92 mm

    Hosszúság: 210 mm

    OK > mentés.

    A méret beállítás után nyomtatható a Felírási igazolás.

     



  • eRecept nyomtatás Internet Explorer, FireFox böngészőből

    Nyomtatás ikon választása (1) megjelenő felugró ablakban a nyomtató kiválasztása (2).

    A nyomtató választása után be kell állítani (ha korábban nem volt) a NEAK vény méreteihez illeszkedő egyedi méretet: Méret (3) választás szélesség és hosszúság megadása (4):

    Szélesség: 121.92 mm

    Hosszúság: 210 mm

    OK > mentés.

    A méret beállítás után nyomtatható a Felírási igazolás.



  • Újdonságokról, új funkciókról hogyan kaphatok értesítést?

    Minden miniHIS-el kapcsolatos új információról és új fejlesztésről az EESZT hivatalos csatornáján értesülhet, melynek elérhetősége: https://e-egeszsegugy.gov.hu/hu/minihis



  • Mit kell tennem, ha megjelenik a miniHIS új verziója?

    Amennyiben az előző bejelentkezést követően a rendszerben verziófrissítés történt, akkor a belépést követően megjelenő felugró képernyőn nyomja meg a ”Felület Frissítés” gombot. Ennek hatására az alkalmazás automatikusan frissül a háttérben, egyéb teendője nincsen.



  • Miért nem tudom a linkről megnyitni a miniHIS-t?

    Amennyiben a https://minihis.eeszt.gov.hu/kozp-alk-keszlet/#/ oldal nem jelenik meg, hibaüzenetet ad vissza vagy villogás tapasztalható, akkor az oldal frissítése szükséges.

    Ezt a Ctrl+F5 billentyűkombináció vagy csak az F5 billentyű lenyomásával teheti meg, vagy kattintson a böngésző frissítés ikonjára.



  • Miért nem tudok belépni a rendszerbe? Hibaüzenet: „Indító felhasználó belépése megtagadva”

    Amennyiben az Ellátás munkaterületen piros a sáv az Ellátás adatok mellett, és a bal alsó sarokban megjelenik egy hibaüzenet: „Indító felhasználó belépése megtagadva (egyedi hiba azonosító: ())” akkor az adott felhasználó esetében a Vmátrixban az IAM jogosultságok között nincs Orvos szerepköre az adott szervezeti egységhez beállítva.

    A VMatrix jog megadása után, az ellátás adatlapon az ellátást újra be kell küldeni az EESZT-be, ami a háttérben automatikusan történik.



  • Miért nem tudom kinyomtatni a receptet?

    A nyomtatási dokumentumablak megjelenik, mégsem tudok továbblépni.

    1. ellenőrizze, hogy megfelelően van-e csatlakoztatva a nyomtató!
    2. ellenőrizze, hány jegyű kód BNO szerepel a recepten!

    Amennyiben a recept adatlapon 3 értékű BNO kódot választott ki a papír alapú recept elkészítésekor, úgy a recept nyomtatása nem lehetséges. Nyomtatáshoz válasszon 5 jegyű BNO kódot a receptadatlapon.



  • eRecept nyomtatás Microsoft Edge böngészőből

    Felső menüsávban Nyomtatás (1) ikon választása. Megjelenő felületen a nyomtató kiválasztása (2), további beállítások (3) választása, nyomtatás méretének, tálcának beállítása, majd nyomtatás.



  • eRecept nyomtatás Google Chrome-ból

    (1) Felső lebegő menüben a NYOMTATÁS ikon választása

     

    Megjelenő felületen (2) további beállítások választása, alatta lenyíló funkciók közül (3) az operációs rendszer nyomtatási szolgáltatásainak választása.

     

    A számítógép megjeleníti a Nyomtatás funkciót, amelyben a megfelelő nyomtató kiválasztható, szükség szerint a nyomtatás paraméterei, NEAK vény nyomtatáshoz szükséges beállítások megadhatók.

    (4) Nyomtató választás, további beállítások, (5) Méret választás. (Ha a Felhasználói méret nincs beállítva a nyomtatóhoz, adatai itt is szerkeszthetők (lásd előző fejezet) majd OK, és (6) Nyomtatás.



  • eRecept nyomtatás Windows 10-ből:

    Start/ Nyomtató és Szkennerek/Nyomtató választás/Kezelés /Nyomtatási beállítások). Adott nyomtató esetében, (1) Méret választás: Felhasználói változat választása az ott megadott alapértelmezett értékek módosítása (szélesség és hosszúság) megadása, mentés.

    Szélesség: 121.92 mm

    Hosszúság: 210 mm

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    A beállítás után a felhasználó által beállított méret a NEAK vény formátumhoz fog igazodni.



  • Hogyan tudok nyomtatni a miniHIS-ből?

    Az elkészített Felírási igazolás, Papírvény, Ambuláns lap nyomtatható a rendszerből. A sikeresen beküldött elemek az eRecept űrlapról, illetve az Ellátás adatok/EHR/Ambuláns lap űrlapról nyomtathatók utólag is.

    Nyomtani a miniHIS rendszerből a Felírási igazolás műveletet választva lehet. A program a böngészőben egy új ablakban megnyitja a generált állományt (ha nem, akkor az Ad blocker /reklám blokkoló/ alkalmazások korlátozásait fel kell oldani.)

     

     



  • Hogyan tudok keresni az ellátások között?

    A miniHIS nyitólapon a gyorskereső funkcióval lehet keresni korábbi ellátásokra.

    Ellátott nevére keresve a sor elején található lenyíló ikonnal érhetők el a korábbi ellátások időben visszafelé. Kiválasztva a szükségeset, előhívható az ambuláns lap és nyomtatható.



  • Hogyan tudok keresni az ambuláns naplóban?

    Az ambuláns naplóban kereshetők a korábbi ellátások. Az ambuláns naplóban megnyitva az ellátást a korábban előállított ambuláns lap újra kinyomtathatók, amennyiben megtörtént a páciens kiválasztása.



  • Ambuláns lap nyomtatása

    Az ellátás befejezésekor a rendszer generálja az ambuláns lapot és beküldi az EESZT-be. A sikeres feldolgozás után egy új böngésző lapon jelenik meg a nyomtatandó felület, innen lehet az ambuláns lapot kinyomtatni.

    Korábbi Ambuláns lapot kétféleképpen lehet megkeresni és kinyomtatni a rendszerben.



  • Nem tudok 1940 előtt született pácienst felvenni, mert a születési idő mező nem szerkeszthető. Mi a teendő?

    Az 1940 előtt született páciensek felvétele során a Ctrl – (Control és Mínusz) billentyűzet kombináció megnyomásával, az ablak méretének csökkentését követően kézzel vihető be a kívánt dátum.



  • Az ellátás során hogyan tudom ellenőrizni, hogy a páciens adata felkerült-e az EESZT-be?

    A páciens eseménykatalógusát a Naplózási események között (EESZT-be küldés eredménye oszlopban), valamint az Ellátás történetben találja meg.



  • Lehet visszamenőleg ellátási eseményt felküldeni a TÉR-be?

    NEM. Ahogy az ellátás, úgy annak rögzítése is valós időben kell, hogy történjen, korábbi időpont megadása nem lehetséges. 



  • Fekvőbeteg ellátás hogyan rögzíthető?

    A miniHIS nem alkalmas a fekvőbeteg-ellátással kapcsolatos adatszolgáltatásra. A rendszer Járóbeteg és Háziorvosi ellátási eseményeket rögzít és továbbít az EESZT felé. 



  • Van lehetőség már elvégzett, saját vizsgálati leletek feltöltésére?

    A jelenlegi miniHIS verzióban nincs rá lehetőség.



  • Migrálhatóak az adatok korábbi rendszerekből pl.: ORKA?

    NEM. A miniHIS rendszerbe az adatrögzítés minden esetben manuálisan (kézzel) történik. Korábbi adatok beemelésére, migrálására nincs lehetőség.



  • Az időpontra érkező betegeket előre fel lehet venni a rendszerbe?
    IGEN. Ebben az esetben az ellátott felvétele esetén a Mentés gombra kell kattintani. Az adott, előre felvett páciens esetében pedig alkalmazza a szűrő mezőt a kereséshez és az ellátás folytatására kattintva kezdjék meg az ellátást.

  • Nem találom a szervezeti egységet a súgóban. Mi a teendő?

    A szervezeti egység súgóban lévő karakterek eltérőek lehetnek. Pl. Dr. esetében érdemes megpróbálni a Dr-t pont nélkül. figyelni kell a szóközökre, a pontokra, kötőjelekre.

     



  • Hogyan tudom kiválasztani a bejelentkezéskor a szervezeti egységet?

    A miniHIS alkalmazásba történő bejelentkezést követően a szervezeti egység súgóba kezdje el begépelni az első 3 karaktert. Ekkor egy legördülő listát kínál fel a rendszer, amiből már kiválasztható az adott szervezeti egység. Ha a találat nem hoz megfelelő eredményt, akkor további karakterek begépelés szükséges.

     

     

     



  • Hol tudok eSzemélyi olvasót vásárolni?

    A Belügyminisztérium által műszakilag és alkalmazhatóság szempontjából bevizsgált kártyaolvasókról az alábbi linkre kattintva talál bővebb információkat: eSzemélyi kártyaolvasó beszerzése.