Gyógyászati segédeszközök elektronikus vényen 2021.

Az előkészítés alatt álló jogszabálymódosítások alapján 2021. január 1-től minden ártámogatási szerződéssel rendelkező gyógyászati segédeszköz forgalmazónak meg kell kezdenie a csatlakozást az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térhez (EESZT-hez).

Tervezetten 2021. április 1-jétől pedig lehetőség nyílik

  • a gyógyászati segédeszközök,
  • oxigén gáz+ tartozékainak, illetve
  • bizonyos szolgáltatások (javítás, kölcsönzés)

elektronikus rendelésére és kiváltására.

 

Azon forgalmazóknak, akik 2021. április 1. után kötnek ártámogatási szerződést, az EESZT csatlakozási kötelezettségüket a szerződéskötést követően kell teljesíteniük. Ez alól kivételt képeznek az optikai segédeszközöket, valamint a fogtechnikai eszközöket forgalmazók.  Ezen termékek rendelése továbbra is papír vényen történik.

 

Ártámogatási szerződéssel nem rendelkező szolgáltató nem fogja elérni az EESZT szolgáltatásokat.

 


Aaz EESZT-hez történő csatlakozás előreláthatólag 2021. január 1-jét követően kezdhető meg 2 fázisban:

  • Adminisztratív csatlakozás 2021. március 1-ig:
  • regisztráció az eKapu felületen
  • egyedi azonosító megadás működési engedély első oldalán szereplő 6 jegyű NNK azonosító
  • saját e- mail cím megadása, melyre a rendszer aktiváló linket küld
  • jelszó megadása
  • csatlakozási nyilatkozat kitöltése, és beküldése az EESZT-nek
  • További információ: https://e-egeszsegugy.gov.hu/ekapu

  • Műszaki csatlakozás 2021. március 31-ig:

Az elektronikusan rendelt vények kiszolgálása érdekében minden érintett forgalmazónak EESZT engedéllyel rendelkező informatikai rendszert kell használnia, hogy az előkészítés alatt álló jogszabályoknak megfelelően elektronikusan rendelt GYSE-k kiváltását 2021. április 1-jétől biztosítani tudják. Azoknak a forgalmazóknak, akik nem rendelkeznek ennek megfelelő kiadói szoftverrel, lehetőségük lesz egy ingyenes webfelülethez csatlakozni, ami a NEAK felé történő elszámolást nem támogatja, de biztosítja majd az EESZT oldali funkciókat (vények lekérdezése és adminisztrációja), hogy a törvényben előírt adatszolgáltatási kötelezettségének eleget tudjanak tenni. A használt rendszerrel kapcsolatos további információért, kérjük, vegyék fel a kapcsolatot rendszerszállítójukkal!

 

Felhívjuk figyelmét, hogy az EESZT-hez történő csatlakozás tervezetten 2021. január 1-jét követően kezdhető meg. A csatlakozási folyamat gördülékeny lebonyolítása érdekében az Országos Kórházi Főigazgatóság (OKFŐ) Ágazati és Intézményi Rendszerek Igazgatósága támogatást nyújt a csatlakozásra kötelezett forgalmazók részére.

 

Az alábbi videóra kattintva a FESZ 2020. október 29-i rendezvényén elhangzott EESZT szakmai előadás tekinthető meg:

https://youtu.be/IbhXXBAJF1M

2021 év első heteiben az EESZT szakértői tájékoztató workshopot tartanak az EESZT működéséről valamint a csatlakozás végrehajtásának további támogatása érdekében. A rendezvény részleteiről tájékoztatást az EESZT Információs Portálján (e-egeszsegugy.gov.hu/egyse), valamint a szakmai szervezeteken keresztül fogunk közzétenni.

 

Az átmeneti időszak kezelése 2021.04.01- ig:

 

az EESZT eRecept moduljában a vényírási szabályoknak megfelelően jelenleg kizárólag a NEAK által engedélyezett gyógyászati segédeszközök elektronikus vényfelírására van lehetőség. Az egyéb, társadalombiztosítási támogatással rendelkező GYSE-k továbbra is csak papír alapon rendelhetők.

Az orvos a gyógyászati segédeszköz felírása során minden esetben tájékoztatja a páciensét a vénykiváltási lehetőségekről, az alábbiak szerint:

  • papír alapú GYSE vény GYSE forgalmazónál és gyógyszertárban is kiváltható
  • eReceptre felírt GYSE kizárólag gyógyszertárban váltható ki, felírási igazolás alapján GYSE Forgalmazó nem jogosult az eszköz kiszolgálására.

 

 
Amennyiben további kérdése merül fel, kollégáink az alábbi elérhetőségeken készséggel állnak rendelkezésére:
Email: gyse.eeszt@okfo.gov.hu
Telefon: +36 1 920 1050

 


Gyógyászati segédeszközök eRecepten

Már bizonyos gyógyászati segédeszközök (GYSE) is rendelhetőek eRecepten, azonban kiváltásuk egyelőre csak a patikákban lehetséges. A veszélyhelyzetre tekintettel bevezetésre kerülő fejlesztés tovább csökkenti az orvos és beteg közötti személyes találkozások szükségességét.

Az EESZT eRecept moduljában a vényírási szabályoknak megfelelően jelenleg kizárólag a NEAK által engedélyezett gyógyászati segédeszközök elektronikus vényfelírására van lehetőség. Az egyéb, társadalombiztosítási támogatással rendelkező GYSE-k továbbra is csak papír alapon rendelhetők.

Az engedélyezett eszközök elektronikus vényfelírásának folyamata a 14/2007-es EüM rendelet értelmében a következő:

  • A jogszabály kihirdetését követően a NEAK közleményében meghatározott egyes gyógyászati segédeszközök a beteg kérésére elektronikus vényen is rendelhetők és beküldhető az EESZT-be az eRecept modul jelenlegi szolgáltatásaival.
  • Az érintett termékkört a medikai szoftverekben a gyógyszerkészítményekhez hasonlóan lehet kiválasztani.
  • Az orvos a gyógyászati segédeszköz felírása során minden esetben tájékoztatja a páciensét a vénykiáltási lehetőségekről, az alábbiak szerint:
    • papír alapú GYSE vény GYSE forgalmazónál és gyógyszertárban is kiváltható
    • eReceptre felírt GYSE kizárólag gyógyszertárban váltható ki, felírási igazolás alapján GYSE Forgalmazó nem jogosult az eszköz kiszolgálására.
  • A felírás – a fenti szempontok figyelembevétele mellett – minden esetben a páciens kívánsága szerint történik.
  • Az elektronikus úton írható GYSE-t TTT kóddal kell rendelni az EESZT-ben (ISO kód alapon történő beküldés nem lehetséges).
  • A vényíráshoz szükséges további GYSE-specifikus információkat az UTASITAS mezőben (max. 255 karakter) szükséges szövegesen feltüntetni.
  • Az UTASITAS mezőbe az orvos beírhatja az oldaliságot, testtájékot, méretet, a szakorvosi javaslat naplósorszámát, valamint a betegnyilatkozatok (tájékoztatás, kihordási idő) meglétét.
  • Felírási igazolás nyomtatása az érvényes jogszabályoknak megfelelően történik,
  • a felírt vény érvénytelenítésére az eddigi gyakorlatnak megfelelően GYSE esetén is lehetőség van.

 

Elektronikus úton nem írható GYSE beküldése nem lehetséges az EESZT-be (próbálkozásnál az EESZT hibaüzenetet küld).

 

Az elektronikusan felírt GYSE-vények kiváltása jelenleg kizárólag gyógyszertárakban lehetséges, azonban a papír vényen rendelt termékek továbbra is kiválthatók a gyógyászati segédeszköz forgalmazóknál is. 

A fejlesztés első fázisa jellemzően olyan termékeket, kötszereket, cukorbetegségben szenvedők segédeszközeit (vércukorszint-mérés és inzulinkezelés eszközei), valamint vizeletvisszatartási problémákkal küszködők gyógyászati segédeszközeit érinti, melyek nagy részét eddig is a patikákban váltották ki. 

A tervek szerint 2021 év elejétől az újonnan kialakított eGYSE modulban tovább bővül az elektronikusan felírható GYSE-k köre.

Az EESZT-nek köszönhetően a fokozottan veszélyeztetett, krónikus betegségekben szenvedők kevesebb személyes kontaktussal és papírmentesen juthatnak hozzá az eRecepten rendelt, nélkülözhetetlen termékekhez.

Az engedélyezett, elektronikus úton rendelhető GYSE termékek listáját a NEAK a honlapján teszi közzé.