MI AZ EESZT?

Magyarország új e-egészségügyi rendszere az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér, melyhez 2017. november 1-jén a háziorvosi szolgálatok, járó- és fekvőbeteg-ellátó intézmények, és az összes gyógyszertár csatlakozott. Egy évvel később 2018. november 1-ig pedig csatlakozott a rendszerhez az Országos Mentőszolgálat és a magánegészségügyi ellátók egy része is. 2020. január 1-ig a csatlakozásra kötelezettek köre minden orvosi vagy fogorvosi működési engedéllyel rendelkező magánfinanszírozott egészségügyi szolgáltatóval bővült. Az ártámogatási szerződéssel rendelkező gyógyászatisegédeszköz-forgalmazók is bekerültek a csatlakozásra kötelezettek körébe, csatlakozásukra 2021. szeptember 1-i határidővel került sor.

A mai világban már szinte az élet minden területén megjelenik a digitalizáció. A magyar egészségügyet megújító rendszer célja a lakosság minél gyorsabb, hatékonyabb és szolgáltatásorientáltabb ellátása. Ennek kulcsa az ellátó intézmények, kezelőorvosok és gyógyszertárak közötti folyamatos kapcsolatban rejlik, így az információk egységesek és elérhetőek minden jogosult résztvevő számára.

A kezelőorvosok és a patikusok a továbbra is ugyanazokat a számítógépes rendszereket használják munkájuk során, mint eddig, nem kell új programmal megismerkedniük, így az ellátás menete nem vesz több időt igénybe, mint eddig. Viszont az EESZT-n keresztül elérhetővé válnak számukra olyan adatok, melyeket eddig Önnek kellett papíron őrizgetnie vagy bevésnie az emlékezetébe, hogy az orvosi vizsgálatkor azt ismertethesse a kezelőorvossal.

A gyógyszertárban a gyógyszerészek kizárólag az Önnek felírt készítményeket láthatják, olyanokat is, melyeket korábban váltott ki, vagy elfelejtette kiváltani. Ezentúl tehát a patikusok könnyebben tudnak tanácsot adni, hogy milyen készítményeket ne szedjen egy időben, vagy emlékeztetni tudja Önt, hogy ne feledkezzen meg egy-egy gyógyszerének kiváltásáról.

Amennyiben ez még távol áll Öntől, semmi dolga nincsen az EESZT-vel, az orvos ugyanúgy el fogja Önt látni, mint eddig, a gyógyszereit ugyanúgy kiválthatja papírrecepttel, mint eddig, vagy megkérheti erre valamelyik rokonát, ismerősét.

Ha viszont érdekli Önt a digitalizált világ, akkor sok új szolgáltatás válik elérhetővé az Ön számára. A Lakossági portál felületén (ügyfélkapus azonosítás és TAJ szám megadása után) megtekinthet minden olyan adatot, dokumentumot, mely az Ön ellátása folyamán keletkezett. Nyomon követheti a saját ellátásának menetét, bármikor megtekintheti az összes Önnek felírt receptet, beutalót, és az eProfil adatokat, melyek az Önre jellemző soha vagy csak nagyon ritkán változó adatokat összesíti, hogy sürgősségi ellátás esetén minél hamarabb a kezelőorvosa rendelkezésére álljanak ezek. Ezen a felületen bármikor szabályozhatja a digitális önrendelkezés keretén belül, hogy ki férhessen hozzá az Ön adataihoz.

A digitális önrendelkezés lehetőségét az egészségügyi és hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló 1997. évi XLVII. törvény 2015. évi CCXXIV. törvényben módosított rendelkezései teszik lehetővé. A digitális önrendelkezés keretében mindenkinek lehetősége nyílik, hogy a www.eeszt.gov.hu portálon keresztül, vagy bármely kormányablak ügyintézőjénél nyomon kövesse, ki és mikor kért hozzáférést az EESZT-ben rögzítésre került adataihoz. Beállíthatja, hogy értesítést kapjon a személyéhez kapcsolt új adatok bekerüléséről, és amennyiben indokoltnak érzi, korlátozásokat és engedélyezéseket határozhat meg a lekérdezőre vagy egyes adatokra vonatkozóan. Ha Ön nem él ezzel a lehetőséggel, akkor a jelenleg is élő korlátozások lesznek érvényben.

Betegadatait csak a háziorvosa és a kezelőorvosa láthatja, a különösen érzékeny adatokat, mint pl. a nemi betegségekre, pszichiátriai vagy addiktológiai kezelésre vonatkozó adatok, csak az e szakterületen dolgozó kezelőorvos tekintheti meg. A digitális önrendelkezés 2017. február 15-től elérhető.

A betegellátás továbbra is TAJ-alapon történik. A betegek beazonosításához a személyazonosság és a TAJ szám igazolása szükséges, éppen ezért Önnek nincs feltétlenül szüksége arra, hogy eSzemélyi igazolvánnyal rendelkezzen. Ahhoz, hogy a Lakossági portál felületén igénybe vehesse az e-egészségügyi szolgáltatásokat szintén nincs szüksége eSzemélyi igazolványra, viszont rendelkeznie kell ügyfélkapus azonosítóval. Az egészségügyi ellátóknál fokozatosan kerül bevezetésre az eSzemélyi igazolvány alapú betegazonosítási funkció, mellyel már nem szükséges a TAJ kártya bemutatása a betegfelvétel során, hiszen a tárolóelemmel rendelkező okmányról a TAJ szám elérhető.

Rövidtávon érezni fogja, hogy gyorsabbá válik az ellátás menete, hiszen a betegadatait, a most készült leleteit, az e-beutalóit és eReceptjeit egy gombnyomással érik el a szolgáltatók. Az adatai egy kiemelt, 5-ös biztonsági szintű rendszerbe kerülnek, és bármikor nyomon követheti, ki, mikor, mely intézettől és mely adatát kérdezte le. Receptjeit akkor is kiválthatja, ha azokat egyébként otthon felejtette. A közeljövő fejlesztései közé tartozik az 5 évre visszamenőleg keletkezett leletek, betegadatok bekerülése a rendszerbe, így az elhagyott, vagy már elfelejtett kórelőzmények is a kezelőorvosa rendelkezésére fognak állni, aki ezzel egy sokkal biztosabb diagnózist állíthat fel, és hatékonyabb kezelést írhat elő az Ön számára.