2021. februárjától kötelező az elektronikus halottvizsgálati bizonyítvány használata

Egyszerűbbé és megbízhatóbbá válik a halálozás anyakönyvezéshez szükséges adatok továbbítása 2021 februárjától. Az Elektronikus Halottvizsgálati Bizonyítványt kiállító (eHVB) rendszernek köszönhetően az anyakönyvezetők elektronikusan is megkapják majd az elhunytak eljáráshoz szükséges adatait. Az eHVB rendszert az Országos Kórházi Főigazgatóság működteti. Az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) az eHVB és az Elektronikus Anyakönyvi rendszer (EAK) közötti adatintegrációt biztosítja.

Az egyes eljárások egyszerűsítéséről és elektronizálásáról szóló jogszabály szerint a halottvizsgálati bizonyítványokat a jelenleg érvényes szabályok szerint februártól is papír alapon állítják ki az orvosok, ugyanakkor a helyszíni halottvizsgálatot végző orvos feladata lesz, hogy a halál tényének és idejének megállapítását követően, a lehető legrövidebb időn belül, de legkésőbb az azt követő első munkanapon, az anyakönyvezéshez szükséges adatokat rögzítse az eHVB rendszerben. A fejlesztés egyik célja, hogy kétirányú kapcsolat jöjjön létre az Elektronikus Anyakönyvi Rendszer és az e-HVB rendszer között annak érdekében, hogy – az adatvédelmi szabályok szigorú megtartása mellett – az illetékes anyakönyvvezetők már saját elektronikus rendszerükön keresztül is elérhessék az elhunytak személyes adatait, valamint az elhalálozást igazoló dátumot.

 

Az európai uniós forrásból megvalósuló ingyenes eHVB-rendszernek köszönhetően a halálozás anyakönyvezéshez szükséges adatok elektronikusan továbbíthatóak majd, az eljárás hatósági szereplői pedig egységes, zárt rendszerben érik el az adatokat és a szükséges űrlapokat az ügyintézés gyorsítása és hatékonyabbá tétele érdekében. A rendszer teljes bevezetése és használatba vétele az év végére valósul meg.

 

További leírást és segédlet az Elektronikus Halottvizsgálati Bizonyítványt Kiállító Rendszer (eHVB) használatához az alábbi linken talál: https://okfo.gov.hu/eHVB-felhasznaloi-segedlet

 

Az eHVB rendszer használatával kapcsolatos szakmai kérdéseiket az ehvb@okfo.gov.hu címre tudják eljuttatni az egészségügyi ágazat dolgozói. Üzemeltetést és az alkalmazást érintő kérdéseket, továbbá a műszaki segítségnyújtással kapcsolatos kéréseket az ehvbhelpdesk@okfo.gov.hu címre tudják megküldeni.