Az alábbiakban a miniHIS alkalmazás regisztrációja és használata során felmerülő kérdésekre olvashat válaszokat.
Az alábbiakban a miniHIS alkalmazás regisztrációja és használata során felmerülő kérdésekre olvashat válaszokat.
A szükséges információkat az alábbi linkekre kattintva érheti el:
Minden orvos jogosultsággal rendelkező felhasználó számára szükséges egy külön jogosultság beállítás, amely segítségével be tud jelentkezni az előzetes regisztrációt követően és használni tudja a miniHIS alkalmazást.
A miniHIS jogosultság beállítással kapcsolatos részleteket a miniHIS EESZT Betegdokumentációs és Jelentési Rendszer (Felhasználói és Üzembehelyezési Útmutató) tartalmazza.
Minden miniHIS-el kapcsolatos új információról és új fejlesztésről az EESZT hivatalos csatornáján értesülhet, melynek elérhetősége: https://e-egeszsegugy.gov.hu/minihis
Abban az esetben, ha Ambuláns lap, Felírási igazolás, vagy Vény nyomtatása esetében nem jelenik meg új ablakban a nyomtatandó dokumentum, úgy:
vizsgálja meg, hogy a gépén nincsen-e valamilyen reklámblokkoló alkalmazás pl. AdBlocker telepítve. Amennyiben igen, magában az alkalmazásban kell engedélyezni az oldalon esetlegesen a felfüggesztés funkciót alkalmazva
ellenőrizze, hogy az alkalmazott böngészőben engedélyezve van-e a Felugró ablakok funkció Amennyiben a felugró ablak le van tiltva, úgy azt engedélyezni kell, böngészőtől függően különböző lépésekkel:
Microsoft Internet Explorer
Mozilla Firefox
Safari Mac Számítógépen
ÚJ Microsoft Edge
Régi Microsoft Edge
A miniHIS rendszer megjelenít a páciens esetében minden rá, és vele történt egészségügyi adatot, ami más szolgáltató esetében keletkezett és felkerült a TÉR-be.
Ezt befolyásolhatja, hogy az állampolgár a Lakossági Portálon önrendelkezett-e az EESZT rendszerében adatkezeléssel kapcsolatban, illetve hogy a korábbi intézményben megfelelő módon lezárták-e az ellátási eseményét, ezáltal keletkezett-e valamilyen záró dokumentum.
Az ellátási események feltöltésének állapotát különböző színkódokkal jelöli a rendszer:
A miniHIS, valamint az EESZT használatához kötelező a Vmátrix megfelelő beállítása.
A Vmátrix beállításának lépései az alábbiak:
Jelentkezzen be az Ágazati portálra: www.portal.eeszt.gov.hu
Az e-egészségügy menüpont alatt keresse az IAM jogosultságkezelés pontot, és állítsa be az Orvos jogosultságot az adott szervezeti egységhez.
Az EESZT VMATRIX kezelésről az alábbi linkre kattintva talál további információkat:
EESZT jogosultságkezelés intézményi jogosultság adminisztrátorok részére
A felhasználó a regisztrációs folyamat során az alábbi lépések elvégzésre köteles:
NEM, a miniHIS jelenleg kizárólag számítógépes böngészővel használható.
https://www.kartyaolvaso.hu/termektamogatas,
https://eszemelyi.hu/kartyaolvaso/kartyaolvaso_alkalmazas
IGEN, a mobiltokennel is be tud lépni a miniHIS-be, akkor is, ha nincs Önnél a személyi igazolványa vagy az eSzemélyi olvasó készüléke. Feltétele, hogy az adott mobileszközön le legyen töltve az EESZT mobilToken Applikáció és a szükséges regisztráció megtörténjen az EESZT Ágazati Portálon. Részletes információt ezzel kapcsolatban a következő linken talál:
https://portal.eeszt.gov.hu/hu/belepes-az-eeszt-be
IGEN. A miniHIS jelenleg csak a Háziorvosok számára alkalmas a NEAK felé történő jelentéstételi kötelezettség teljesítésére!
NEM. A miniHIS használata jelenleg kizárólag orvos felhasználók számára biztosított, így szakasszisztensek és nem egészségügyi dolgozók (X-es felhasználók) számára a miniHIS nem használható.
Csak érvényes OTH (ÁNTSZ) működési engedéllyel rendelkező egészségügyi szolgáltató orvosa.
IGEN. Akkor tudja megkezdeni a felhasználó a regisztrációt a miniHIS-be, ha korábban a jogosultságkezelő adminisztrátor, ún. “miniHIS felhasználóként” rögzítette őt az EESZT azonosítási és jogosultságkezelési nyilvántartásában az EESZT Ágazati Portálján.
NEM. A miniHIS egy webes alkalmazás, amely internet böngészőből elérhető.
NEM. A miniHIS rendszer használatának alapfeltétele az EESZT-hez történő sikeres csatlakozás. A csatlakozás menetéről bővebben itt olvashat:
Részletek az EESZT kötelező adatszolgáltatásról
Asztali vagy hordozható számítógép, hozzá kapcsolódó perifériák (billentyűzet, egér), nyomtató és működő internetkapcsolat.
NEM. A miniHIS jelenlegi alkalmazása nem rendelkezik számlázási funkcióval és minősítéssel sem.
A miniHIS a jelenlegi formájában Alap és Járóbeteg-szakellátás események, ambulánslap és eBeutalók és eReceptek beküldésére alkalmas rendszer.
Minden esetben az operációs rendszer nyomtatási beállításaiban kell a megfelelő méretet beállítani. Ez operációs rendszerenként eltérő lehet.
Nyomtatás Windows 10-ből:
Start/ Nyomtató és Szkennerek/Nyomtató választás/Kezelés /Nyomtatási beállítások). Adott nyomtató esetében, (1) Méret választás: Felhasználói változat választása az ott megadott alapértelmezett értékek módosítása (szélesség és hosszúság) megadása, mentés.
Szélesség: 121.92 mm
Hosszúság: 210 mm
A beállítás után a felhasználó által beállított méret a NEAK vény formátumhoz fog igazodni.
Nyomtatás Google Chrome-ból:
(1) Felső lebegő menüben a NYOMTATÁS ikon választása
Megjelenő felületen (2) további beállítások választása, alatta lenyíló funkciók közül (3) az operációs rendszer nyomtatási szolgáltatásainak választása.
A számítógép megjeleníti a Nyomtatás funkciót, amelyben a megfelelő nyomtató kiválasztható, szükség szerint a nyomtatás paraméterei, NEAK vény nyomtatáshoz szükséges beállítások megadhatók.
(4) Nyomtató választás, további beállítások, (5) Méret választás. (Ha a Felhasználói méret nincs beállítva a nyomtatóhoz, adatai itt is szerkeszthetők (lásd előző fejezet) majd OK, és (6) Nyomtatás.
Nyomtatás Microsoft Edge böngészőből
Felső menüsávban Nyomtatás (1) ikon választása. Megjelenő felületen a nyomtató kiválasztása (2), további beállítások (3) választása, nyomtatás méretének, tálcának beállítása, majd nyomtatás.
Nyomtatás Internet Explorer, FireFox böngészőből
Nyomtatás ikon választása (1) megjelenő felugró ablakban a nyomtató kiválasztása (2).
A nyomtató választása után be kell állítani (ha korábban nem volt) a NEAK vény méreteihez illeszkedő egyedi méretet: Méret (3) választás szélesség és hosszúság megadása (4):
Szélesség: 121.92 mm
Hosszúság: 210 mm
OK > mentés.
A méret beállítás után nyomtatható a Felírási igazolás.
Nyomtatás ikon választása (1) megjelenő felugró ablakban a nyomtató kiválasztása (2).
A nyomtató választása után be kell állítani (ha korábban nem volt) a NEAK vény méreteihez illeszkedő egyedi méretet: Méret (3) választás szélesség és hosszúság megadása (4):
Szélesség: 121.92 mm
Hosszúság: 210 mm
OK > mentés.
A méret beállítás után nyomtatható a Felírási igazolás.
Amennyiben az előző bejelentkezést követően a rendszerben verziófrissítés történt, akkor a belépést követően megjelenő felugró képernyőn nyomja meg a ”Felület Frissítés” gombot. Ennek hatására az alkalmazás automatikusan frissül a háttérben, egyéb teendője nincsen.
Amennyiben a https://minihis.eeszt.gov.hu/kozp-alk-keszlet/#/ oldal nem jelenik meg, hibaüzenetet ad vissza vagy villogás tapasztalható, akkor az oldal frissítése szükséges.
Ezt a Ctrl+F5 billentyűkombináció vagy csak az F5 billentyű lenyomásával teheti meg, vagy kattintson a böngésző frissítés ikonjára.
Amennyiben az Ellátás munkaterületen piros a sáv az Ellátás adatok mellett, és a bal alsó sarokban megjelenik egy hibaüzenet: „Indító felhasználó belépése megtagadva (egyedi hiba azonosító: ())” akkor az adott felhasználó esetében a Vmátrixban az IAM jogosultságok között nincs Orvos szerepköre az adott szervezeti egységhez beállítva.
A VMatrix jog megadása után, az ellátás adatlapon az ellátást újra be kell küldeni az EESZT-be, ami a háttérben automatikusan történik.
A nyomtatási dokumentumablak megjelenik, mégsem tudok továbblépni.
Amennyiben a recept adatlapon 3 értékű BNO kódot választott ki a papír alapú recept elkészítésekor, úgy a recept nyomtatása nem lehetséges. Nyomtatáshoz válasszon 5 jegyű BNO kódot a receptadatlapon.
Felső menüsávban Nyomtatás (1) ikon választása. Megjelenő felületen a nyomtató kiválasztása (2), további beállítások (3) választása, nyomtatás méretének, tálcának beállítása, majd nyomtatás.
(1) Felső lebegő menüben a NYOMTATÁS ikon választása
Megjelenő felületen (2) további beállítások választása, alatta lenyíló funkciók közül (3) az operációs rendszer nyomtatási szolgáltatásainak választása.
A számítógép megjeleníti a Nyomtatás funkciót, amelyben a megfelelő nyomtató kiválasztható, szükség szerint a nyomtatás paraméterei, NEAK vény nyomtatáshoz szükséges beállítások megadhatók.
(4) Nyomtató választás, további beállítások, (5) Méret választás. (Ha a Felhasználói méret nincs beállítva a nyomtatóhoz, adatai itt is szerkeszthetők (lásd előző fejezet) majd OK, és (6) Nyomtatás.
Start/ Nyomtató és Szkennerek/Nyomtató választás/Kezelés /Nyomtatási beállítások). Adott nyomtató esetében, (1) Méret választás: Felhasználói változat választása az ott megadott alapértelmezett értékek módosítása (szélesség és hosszúság) megadása, mentés.
Szélesség: 121.92 mm
Hosszúság: 210 mm
A beállítás után a felhasználó által beállított méret a NEAK vény formátumhoz fog igazodni.
Az elkészített Felírási igazolás, Papírvény, Ambuláns lap nyomtatható a rendszerből. A sikeresen beküldött elemek az eRecept űrlapról, illetve az Ellátás adatok/EHR/Ambuláns lap űrlapról nyomtathatók utólag is.
Nyomtani a miniHIS rendszerből a Felírási igazolás műveletet választva lehet. A program a böngészőben egy új ablakban megnyitja a generált állományt (ha nem, akkor az Ad blocker /reklám blokkoló/ alkalmazások korlátozásait fel kell oldani.)
A miniHIS nyitólapon a gyorskereső funkcióval lehet keresni korábbi ellátásokra.
Ellátott nevére keresve a sor elején található lenyíló ikonnal érhetők el a korábbi ellátások időben visszafelé. Kiválasztva a szükségeset, előhívható az ambuláns lap és nyomtatható.
Az ambuláns naplóban kereshetők a korábbi ellátások. Az ambuláns naplóban megnyitva az ellátást a korábban előállított ambuláns lap újra kinyomtathatók, amennyiben megtörtént a páciens kiválasztása.
Az ellátás befejezésekor a rendszer generálja az ambuláns lapot és beküldi az EESZT-be. A sikeres feldolgozás után egy új böngésző lapon jelenik meg a nyomtatandó felület, innen lehet az ambuláns lapot kinyomtatni.
Korábbi Ambuláns lapot kétféleképpen lehet megkeresni és kinyomtatni a rendszerben.
Az 1940 előtt született páciensek felvétele során a Ctrl – (Control és Mínusz) billentyűzet kombináció megnyomásával, az ablak méretének csökkentését követően kézzel vihető be a kívánt dátum.
A páciens eseménykatalógusát a Naplózási események között (EESZT-be küldés eredménye oszlopban), valamint az Ellátás történetben találja meg.
NEM. Ahogy az ellátás, úgy annak rögzítése is valós időben kell, hogy történjen, korábbi időpont megadása nem lehetséges.
A miniHIS nem alkalmas a fekvőbeteg-ellátással kapcsolatos adatszolgáltatásra. A rendszer Járóbeteg és Háziorvosi ellátási eseményeket rögzít és továbbít az EESZT felé.
A jelenlegi miniHIS verzióban nincs rá lehetőség.
NEM. A miniHIS rendszerbe az adatrögzítés minden esetben manuálisan (kézzel) történik. Korábbi adatok beemelésére, migrálására nincs lehetőség.
A szervezeti egység súgóban lévő karakterek eltérőek lehetnek. Pl. Dr. esetében érdemes megpróbálni a Dr-t pont nélkül. figyelni kell a szóközökre, a pontokra, kötőjelekre.
A miniHIS alkalmazásba történő bejelentkezést követően a szervezeti egység súgóba kezdje el begépelni az első 3 karaktert. Ekkor egy legördülő listát kínál fel a rendszer, amiből már kiválasztható az adott szervezeti egység. Ha a találat nem hoz megfelelő eredményt, akkor további karakterek begépelés szükséges.
A Belügyminisztérium által műszakilag és alkalmazhatóság szempontjából bevizsgált kártyaolvasókról az alábbi linkre kattintva talál bővebb információkat: eSzemélyi kártyaolvasó beszerzése.