Gyakori kérdések az azonosítással (eSzemélyi igazolvánnyal és tokennel) kapcsolatban

Az eSzemélyi igazolvánnyal kapcsolatos további információkat az alábbi linken találja: 

https://e-egeszsegugy.gov.hu/eszemelyi

  • Az eSzemélyi olvasó szoftvertelepítésénél probléma merült fel. Hova kell fordulnom?

    Az eSzemélyi kliens és telepítésének módja 2017.november 21-én megváltozott, erről tájékoztatás a www.eszemelyi.hu oldalon található. Ugyanitt a letöltések menüpontban tájékozódhat a legújabb telepíthető változatokról. Jelenleg eSzemélyi Kliens telepítő Windows, Linux és Mac OS rendszerekre érhető el.



  • Mit kell tennem, ha közfinanszírozott szolgáltatóként több eSzemélyi olvasóra van szükségem, mint amit előzetesen jeleztem?

    Az EESZT az induláshoz szükséges eSzemélyi olvasókat biztosította ingyenesen a közfinanszírozott szolgáltatóknak. Később, további olvasók beszerzése vagy a garanciális időn túl elromlott készülékek javíttatása, pótlása már az egészségügyi szolgáltató feladata és költsége. Az EESZT-nél az eSzemélyi olvasók pótigénylése egyelőre lezárult. A jelenleg beérkező igények egyedi elbírálás alá esnek, a válaszadásig szíves türelmüket kérjük. Azok a csatlakozásra kötelezett szolgáltatók, akik nem rendelkeznek egyetlen eSzemélyi olvasó készülékkel sem, a következő e-mail címen jelezhetik igényüket: csatlakozas.eeszt@eszfk.hu. Levelük végén mindenképpen adják meg nevüket, telefonos elérhetőségüket, e-mail címüket és a nyilvántartó hatóság (OTH/OGYEI) szerinti azonosítójukat.



  • Milyen eSzemélyi olvasót kell beszereznünk? Hol kapok információt az eSzemélyi kártyaolvasókkal kapcsolatban?

    A Belügyminisztérium által műszakilag és alkalmazhatóság szempontjából bevizsgált kártyaolvasókról az https://eszemelyi.hu/kartyaolvaso/kartyaolvaso_altalanos_informaciok oldalon találhat bővebb információt. Az EESZT-nél a közfinanszírozott ellátók részére kiadható eSzemélyi olvasók pótigénylése egyelőre lezárult. A jelenleg beérkező igények egyedi elbírálás alá esnek, a válaszadásig szíves türelmüket kérjük.

    Azok a csatlakozásra kötelezett közfinanszírozott szolgáltatók, akik nem rendelkeznek egyetlen eSzemélyi olvasó készülékkel sem, a következő e-mail címen jelezhetik igényüket: csatlakozas.eeszt@eszfk.hu. Levelük végén mindenképpen adják meg nevüket, telefonos elérhetőségüket, e-mail címüket és a nyilvántartó hatóság (OTH/OGYEI) szerinti azonosítójukat.

    A magánszolgáltatók részére nem tudunk kártyaolvasót biztosítani, ennek beszerzését az intézményeknek egyénileg szükséges intézniük.



  • A Token használatával kapcsolatban hibaüzenetet kapok, pl. „autorizációs hibaüzenet” vagy „hibás jelszó”-t ír ki a gép. Mit kell tennem?

    Kérjük, írjon egy emailt a helpdesk@eszfk.hu címre

    • az időbélyeg megadásával (pontosan mely időpontban történt a próbálkozás)
    • a működési azonosító számával (amellyel belép az EESZT-be) valamint
    • telefonszámával

     és kollégáink felveszik Önnel a kapcsolatot.



  • Mit tegyek, ha az EESZT-től kapott eSzemélyi olvasó készülék meghibásodik?

    A közfinanszírozott egészségügyi szolgáltatók számára díjmentesen biztosított kátyaolvasókkal kapcsolatos meghibásodásokat az EESZT-nek nincs lehetősége kezelni, ezért ilyen esetekben a szolgáltatók a bejelentkezést biztosító mobilToken alkalmazást vehetik igénybe. A mobilTokennel kapcsolatosan további információt ITT talál.

     

    A magánszolgáltatók a saját részre beszerzett eszközök jótállását a megvásárlásnál kapott feltételek alapján tudják érvényesíteni.



  • Ha az orvos, vagy az asszisztens otthon felejti az eSzemélyi igazolványát, akkor nem tudja ellátni a munkáját?

    Az eSzemélyi igazolvány – mint elsődleges azonosítási eszköz – feltétele az EESZT használatának. Az EESZT-be adatot továbbítani és lekérni csak jogosultsággal rendelkező személy tud. Az ellátást természetesen el tudja végezni kapcsolat nélkül is, de ebben az esetben be kell lépnie később, hogy a keletkezett adatokat feltöltse az EESZT-be (amennyiben a rendszer a háttérben nem küldte el az adatokat automatikusan).

    Az eRecept adatok viszont utólag nem küldhetőek el a rendszernek. Ilyen esetekben csak az ellátás során kiadott papíralapú (hagyományos) recepteket kapja meg a beteg, melyeket a gyógyszerek kiváltásakor a patikáknak kell az EESZT-be feltölteni.

    Az eSzemélyi igazolvány mellett az Ágazati Portálon (www.portal.eeszt.gov.hu) lehetőség van mobilToken regisztrációra, így amikor az eSzemélyi igazolány nincs az egészségügyi dolgozó birtokában, a mobiltelefon készülék segítségével is be tud lépni a medikai rendszerbe.



  • Milyen jogszabály alapján kell eSzemélyi igazolványt kiváltani az orvosnak?

    Az EESZT működését szabályozó 39/2016 EMMI rendelet 9. § alapján az EESZT szolgáltatásait kizárólag jogosultsággal rendelkező felhasználó veheti igénybe, kétfaktoros azonosítást követően.

    Az EMMI rendelet 9. § (2) bekezdése pedig kimondja, hogy az azonosítás a természetes személy, ágazati felhasználó esetében a működtető által meghatározott többtényezős hitelesítést alkalmazó azonosítás után valósulhat meg.

    Az Egészségügyi Államtitkárság és a Belügyminisztérium megállapodása alapján az ÁEEK – mint az EESZT-rendszer működtetője – általános jelleggel olyan azonosítási megoldást határozott meg, amely már alkalmazott, a megfelelő biztonsági szintet is biztosítja, ugyanakkor sem a fejlesztésben, sem a felhasználók számára nem jelent költséget. Ez az azonosítási megoldás az eSzemélyi igazolvány, azaz a tároló elemet tartalmazó személyazonosító okmány.



  • Hogyan tudok Tokent igényelni?

    A Token igénylésének folyamatát és a benyújtással kapcsolatos dokumentumokat ITT találja meg.



  • Mi a teendő az eSzemélyi igazolvány olvasó meghibásodása esetén?

    A közfinanszírozott egészségügyi szolgáltatók a díjmentesen kapott kátyaolvasóikkal kapcsolatos garanciális meghibásodásokat a külön erre a célra kifejlesztett online felületen jelenthetik be, amit az www.e-egeszsegugy.gov.hu/eszemelyi hivatkozáson keresztül érhetnek el az 5. pontban.

     

    A magánszolgáltatók a saját részre beszerzett eszközök jótállását a megvásárlásnál kapott feltételek alapján tudják érvényesíteni. 

     

     



  • Hol tudom beszerezni az eSzemélyi igazolványt?

    Az eSzemélyi igazolványt az okmányirodák vagy kormányablakok ügyfélszolgálatán igényelheti. Részletes információért kérjük, keresse fel a www.eszemelyi.hu oldalt.



  • Mit kell tudni az eSzemélyi igazolványról?

    Az EESZT szolgáltatásainak használatához komoly biztonsági előírások betartása szükséges, amelyeket a rendszer legmagasabb szintű biztonsági fokozata ír elő minden felhasználó esetében. A belépéshez használható eSzemélyi igazolvány alkalmas mind a beteg, mind a rendszert használó orvosok, egészségügyi dolgozók és gyógyszerészek biztonságos azonosítására.

    Az egészségügyi szolgáltatóknál dolgozó orvosoknak és asszisztenseknek az EESZT-be történő belépéshez elengedhetetlen az eSzemélyi kiváltása. A kiváltás díjmentes, bármely kormányablakban igényelhető, és nem szükséges sem elektronikus aláírás, sem ujjlenyomat az EESZT felhasználói azonosításhoz.

    Az eSzemélyi igazolvány és a hozzá tartozó PIN kód mint kétfaktoros – azaz birtoklás és tudás alapú – azonosítás biztosítja az EESZT-be történő bejelentkezés lehetőségét. Ehhez szükség van a géphez csatlakoztatott eSzemélyi olvasóra, amelyet az ÁEEK többek között a háziorvosi szolgálatok számára a korábban bekért igények szerint ingyenesen biztosít. Az eSzemélyi olvasókat a háziorvosi szolgálat szerint illetékes járási hivataloknál lehet átvenni, majd telepítés után minden olyan munkaállomáshoz csatlakoztatni kell egy olvasót, ahol EESZT-kapcsolat létesül. Az eSzemélyivel történő bejelentkezést az eSzemélyi kliens támogatja. Az eSzig olvasók telepítéséhez és az eSzemélyi használatához a www.e-egeszsegugy.gov.hu/eszemelyi oldalon találnak bővebb információt.



  • Kinek kell kiváltania az eSzemélyi igazolványt?

    Minden olyan dolgozónak szükséges az eSzemélyi igazolvány kiváltása, aki az EESZT-hez kapcsolódóan adatokat fog továbbítani. A háziorvosi rendelőkben, patikákban ez minden dolgozót érint. A kórházakban az orvosoknak szükséges eSzemélyi, mert így tudnak az EESZT-hez kapcsolódó medikai rendszerbe belépni, ahol kezelőorvosként adatot tudnak feltölteni és lekérni betegeikről. Az adatok le- és feltöltése és az EESZT-be történő beküldése az intézmény medikai rendszerekben – a vényadatok és az eProfil bejegyzések kivételével – külön asszisztensi belépés nélkül is működnek.

    A páciensek számára továbbra sem kötelező az eSzemélyi kiváltása az egészségügyi szolgáltatások igénybe vételéhez.



  • Az egészségügyben dolgozó hölgyeknek eltérhet a közigazgatási nevük az egészségügyi tevékenység során használt névtől. Azt mondták, minden iratomat az orvosi nevemre kell átíratni. Hogyan váltsam ki az eSzemélyi igazolványt?

    Az EESZT-be történő belépéskor a bejelentkező felhasználót a rendszer az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény szerinti, az egészségügyi szakképesítést szerzett személyek közhiteles alapnyilvántartásában szereplő adatai alapján azonosítja. Ez a nyilvántartás egyszerre tartalmazza a közigazgatási nevet és az egészségügyi tevékenység során használt nevet is. Mivel a személyazonosság igazolására használatos eSzemélyin a közigazgatási név van feltüntetve, ugyanez szerepel az EESZT nyilvántartásában is, ezért ezeket az EESZT automatikusan összefésüli. Így sem a személyes okmányokban, sem az orvosi működési engedélyben nem szükséges személyes adatokat változtatni az orvosoknak.



  • Fizikailag bent kell-e lenni a kártyaolvasóban az eSzemélyinek, vagy bejelentkezés után ki lehet venni?

    Az eSzemélyi igazolványnak csak az azonosítási folyamat alatt kell az olvasóban lennie, a bejelentkezés után nem kell benne hagyni. A bejelentkezés után – amennyiben a kapcsolat nem szakad meg – a rendelkezésre állási idő 8 óra.