Gyakran ismételt kérdések

Sokmindent olvashatott ezen az oldalon az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térről, azonban még így is felmerülhettek Önben kérdések. Kérjük, mielőtt megkeresne minket, olvassa el a leggyakrabban feltett kérdésekre adott válaszainkat.

GYAKORI KÉRDÉSEK - EESZT Információs Portáltra

 

Hol tudok önrendelkezni?

Személyesen bármelyik Kormányablaknál, vagy az interneten keresztül a https://www.eeszt.gov.hu oldalon.

 

Mikortól lehet Kormányablaknál önrendelkezni?

2017.02.15-étől.

 

Interneten hogyan tudok önrendelkezni?

Ügyfélkapus azonosítóval, amit előzetesen a Kormányablakoknál lehet kérni, plusz érvényes saját TAJ számmal, mindkét azonosító megadása szükséges a https://www.eeszt.gov.hu oldalon.

 

Mikortól tudok az interneten önrendelkezni?

2017.02.15-étől.

 

Miért nem tudok belépni az adott oldalra?

  • Nincs ügyfélkapus azonosítója -> Fáradjon be a legközelebbi Kormányablakhoz!
  • Nem jó TAJ számot adott meg -> Ellenőrizze le TAJ számát a TAJ azonosító kártyáján!
  • Nem egyeznek az ügyfélkapus azonosítóhoz és a TAJ számhoz rendelt személyes adatok (pl: név, lánykori név) -> Kérjük, fáradjon el bármelyik Kormányablakhoz, és kérje meg, hogy ügyfélkapus adatait egyeztessék az OEP nyilvántartásban szereplő adataival!

 

Miről tudok önrendelkezni?

Nyomon tudja követni ki, mikor és milyen egészségügyi ellátásával kapcsolatos adathoz, dokumentumhoz kért hozzáférést. Értesítési kérést állíthat be, hogy milyen EESZT-be kerülő dokumentum esetén kér jelzést a megadott elérhetőségre. Rendelkezhet az EESZT-be kerülő adatainak, dokumentumainak hozzáférhetőségéről, és ha szükségesnek érzi korlátozhatja az e-profiljának feltöltését.

 

Hol és mikor tudok bővebb információhoz jutni?

Az EESZT élesedésével 2017.02.15-étől elérhetővé válik egy információs portál is az e-egeszsegugy.gov.hu oldalon, ahol minden felhasználó megtalálhatja a számára szükséges összes információt.

 

Lehet-e teljes tiltást beállítani?

A törvény lehetővé teszi, hogy az Ön EESZT-be kerülő adataihoz minden ellátó oldali felhasználó hozzáférését megvonja, kivételt képeznek a még kiváltható e-recept és a még érvényesíthető e-beutaló dokumentumok, valamint a jogszabályban meghatározott sürgős szükség által indokolt eset, amikor az ellátó orvos bármilyen rögzített szabály ellenére hozzáférhet az Ön adataihoz.

 

Tudok-e egyetlen orvost eltiltani az adataimtól?

Összetett rendelkezések megtételével akár egyetlen orvos hozzáférési lehetőségeit is megvonhatja, vagy egyetlen dokumentumtípus megtekintését is korlátozhatja, vagy meghatározhatja, hogy honnan származó dokumentumainak a hozzáférését korlátozza. Teljesen egyedi rendelkezéseket tehet.

 

Most mindenki mindent fog látni rólam?

Nem. Az ellátóoldali felhasználók csak végzettségüknek és intézményi szerepkörüknek megfelelő tartalmakat érhetnek el a rendszerben. Az Ön dokumentumait és egészségügyi adatait csak a kezelését végző orvosok érhetik el, a legérzékenyebb egészségügyi adatai pedig eleve csak azon kezelőorvosok számára hozzáférhetők, akik az adott szakterületen dolgoznak.

 

Az asszisztens és az ügyintéző is fogja látni az egészségügyi adataimat?

Nem. Az adminisztratív munkakörben dolgozók nem kapnak jogosultságot az Ön egészségügyi adatainak megtekintésére. Az ellátás során fontos egészségügyi adatok elérése csak emeltszintű bejelentkezéssel, többszörös azonosítás után lehetséges.

 

Már most is vannak bent adatok rólam?

Nem. Akkor kerülnek be adatok az EESZT-be, ha olyan intézményben kap ellátást, amely már csatlakozott a rendszerhez.

 

A régi dokumentumok és adatok is bekerülnek a rendszerbe?

Nem. Csak azok az adatok, dokumentumok kerülnek be, amelyek a rendszerhez csatlakozott intézményekben keletkeznek.

 

Mikortól kerülnek be rólam adatok a rendszerbe?

Amikor az Önt ellátó intézmény csatlakozott az EESZT-hez.

 

Miért nem látom az EESZT oldalán belépés után sem az előre jelzett szolgáltatásokat (e-Recept, e-Beutaló, e-Profil stb.)?

A különböző funkciók és szolgáltatások fokozatosan kerülnek bevezetésre a pilot időszak után, és akkor jelennek meg a portálfelületen is.

 

Mik azok a nyilvános kódtörzsek?

Az egészségügyben számos kódolt adatot használnak. Eddig az egyes kódtörzseket jelentősen eltérő formátumban, különböző ágazati szervezek honlapján publikálták. Az EESZT-ben mindenki számára egységesen elérhetők a nyilvános kódtörzsek, azok érvényességi idejével együtt.

 

Nem igazodok el a Lakossági portál felületén. Hogyan kell használni az oldalt?

A Lakossági portál felületének használatát segítik a súgófelületek. Az oldal átláthatóságát a   ?  alatt található fősúgó támogatja, míg az oldalak és funkciók használatában a Mi ez? feliratra kattintva megjelenő súgók nyújtanak segítséget. Kérjük, használja a súgóoldalakat!

 

Mostantól mindent lát rólam az állam?

Nem. Az egészségügyi adatok kezelésének, tárolásának és gyűjtésének feltétele és módja nem változik, az azokba történő betekintés lehetősége az EESZT bevezetésével csak szigorodik, hiszen sokkal ellenőrizettebb lesz a folyamatos naplózással és a jogosultsághoz kötöttséggel. Az egészségügyi adatok lejelentésének kötelezettsége sem változik, viszont leegyszerűsödik az ezzel foglalkozó adminisztratív munkakörben dolgozók munkája, mivel egy csatornán történik meg a lejelentés, valamint a bekérő háttérintézményeknél a jelentések fogadása, és a rendszeren keresztül nyomon követhetővé válik a folyamat. Az adatok és a fenntartott adatbázisok ugyanúgy az egészségügyi intézményeknél valamint az adatot kérő háttérintézményeknél maradnak, melyeket az EESZT-n keresztül lekérdezéssel lehet megtudni, amit akkor is naplóz a rendszer, ha az nem teljesült. Lekérdezés esetében az adat szolgáltatásánál figyelembe veszi a rendszer a jogosultságot és a vonatkozó önrendelkezési beállítást.

 

Mi garantálja az adataim védelmét?

Az EESZT a legmagasabb szintű adatvédelem mellett működik, melyet a NAIH auditál, az Adatvédelmi tájékoztató pedig megtalálható a Lakossági portál láblécében, az Adatvédelem címszó alatt. Magát a rendszert pedig úgy alakították ki, hogy a legmodernebb kibervédelemmel biztosítsák annak védelmét.

 

Mi van, akkor, ha balesetet szenvedek és tiltást adtam egy vagy több egészségügyi adatom hozzáférhetőségére vonatkozóan?

A vonatkozó törvény értelmében sürgős szükség esetében a sürgősségi ellátást végző orvos a tiltások ellenére is megtekintheti az egészségügyi adatokat, kivéve azon e-profil adatokat, melyek feltöltését tiltotta le a paciens, azok ugyanis be se kerülnek a rendszerbe.

 

Mindig a Kormányablakhoz kell bemennem, ha rendelkezni akarok?

Amennyiben Ön nem rendelkezik ügyfélkapus regisztrációval és/vagy internetelérési lehetőséggel, akkor valóban csak a Kormányablakoknál tud rendelkezni.

 

Mi a különbség a szervezeti egység és a szervezetiegység-kategória között?

A szervezeti egység egy konkrét intézmény szervezeti egységét takarja, míg a szervezetiegység-kategória inkább ellátási egységhez köthető, azon belül több szervezeti egység is működhet. Pl. a nőgyógyászat egy szervezetiegység-kategória, viszont a nőgyógyászati ultrahang már egy konkrét szervezeti egység. A kisebb intézményekben valószínűleg, minden nőgyógyászati ellátás egy szervezeti egységben történik a nőgyógyászaton, de egy nagy egyetemi kórházban a nőgyógyászat szervezetiegység-kategória alatt több szervezeti egység is működhet jól differenciálható feladatkörrel.

 

Ha egy több szakvizsgával is rendelkező orvost csak egy szakmára vonatkozóan szeretnék letiltani, akkor azt miként tehetem meg?

Ebben az esetben az összetett rendelkezést kellene használni, ahol dokumentumtípus megjelölésével adott betegségtípusra vonatkozó dokumentumok láthatóságát lehet az adott doktorra nézve korlátozni.

 

Milyen hosszú időablak áll rendelkezésemre, hogy önrendelkezzek a Lakossági portál felületén? Mi van, ha kiléptet a rendszer mielőtt befejeztem az önrendelkezést?

Az EESZT portálfelületein 30 perces időablak került beállításra, ha 30 percen belül bármilyen akciót észlel a rendszer, akár egy kattintást, újra indul a 30 perc. Ha ennek ellenére félbehagyott önrendelkezésnél kilépteti a rendszer, akkor az el nem mentett rendelkezéseket nem érvényesíti az EESZT. Ilyenkor újra be kell lépni a Belépés gombra kattintva.

 

Milyen böngészőből nyissam meg? Mi van, ha azt írja ki, hogy nem támogatott a böngésző?

A tesztelések alapján minden elterjedt böngészőből megnyitható az EESZT Lakossági portálfelülete, akkor is, ha a visszajelzés szerint nem támogatott a böngésző.

 

Hogyan találom meg az összetett rendelkezéseknél a kórház nevét?

Kezdje el begépelni a kórház nevét, majd a felkínált lehetőségekből válassza ki a megfelelő intézményt.

 

Hogyan tudom az összetett rendelkezéseknél kiválasztani Kovács doktort, ha több is van belőle?

Vagy a neve mellett szereplő intézmény alapján tudja kiválasztani, vagy ha ugyanabban az intézményben pl. több Dr. Kovács István is van, akkor a pecsétszám ismerete szükséges hozzá.

 

Magánkórházban fognak műteni, lehetséges, hogy a műtétet végző orvos lássa az összes laboreredményemet?

2017.09.01-től lehetőség van a szabad csatlakozásra, így bármely egészségügyi intézmény, mely teljesíti az elvárt biztonsági feltételeket, és rendelkezik az EESZT-hez csatlakozni képes, auditált intézményi kórházi informatikai rendszerrel, kapcsolódhat az EESZT rendszeréhez. Ezt követően, amennyiben az Ön műtétjét végző magán egészségügyi intézmény már csatlakozott az EESZT-hez, úgy a rendszerbe került leleteit láthatja a műtétet végző orvos, amennyiben erre vonatkozóan Ön nem állított be tiltásokat az önrendelkezésében, vagy ha különösen érzékeny egészségügyi adatokról van szó (mint pl. addiktológiai, vagy nemi betegségre vonatkozó lelet), akkor engedélyezni kell számára a hozzáférést ezen adatokhoz is.

 

Most hívtam telefonon a háziorvosomat, és nem kapta meg a kórházi kivizsgálásom leleteit! Hogy lehet ez?

Az Ön háziorvosa nem fogja külön megkapni a máshol készült egészségügyi dokumentumait, viszont a legközelebb, ha elmegy hozzá a rendelésre, a kezelésének megkezdésekor elérhetővé válnak számára az Ön EESZT-be került dokumentumai és adatai. Ha mégsem, akkor meg kell nézni, hogy Ön nem állított-e be olyan önrendelkezési korlátozást, mely ezt megakadályozza számára.

 

Háziorvost váltottam, ebben az esetben is újra kell rendelkeznem, ha azt akarom, hogy minden adatomat és dokumentumomat lássa?

A háziorvos alapbeállítás mellett is az ön kezelőorvosa, így a különösen érzékeny egészségügyi adatokon kívül mindent lát, amikor az Ön kezelését végzi. Azonban, ha ezt változtatni szeretné engedélyezés vagy tiltás irányába, akkor újra meg kell tennie az adott orvos pontos megjelölésével (pecsétszám kell hozzá). Amennyiben a korábbi háziorvosától szeretné az engedélyeket megvonni, vagy szeretné az adatokhoz történő hozzáférését korlátozni, akkor az ő személyének pontos megjelölésével be kell állítani a megfelelő korlátozásokat.

 

Egy családtagom nevében szeretnék rendelkezni, hogyan tehetem meg?

A meghatalmazotti rendelkezés esetén érvényes meghatalmazás, törvényes képviselő esetében annak bizonyítására alkalmas irat és a meghatalmazó / képviselt TAJ illetve személyazonosításra alkalmas igazolványa szükséges. A meghatalmazásnak minimálisan tartalmaznia kell a meghatalmazás általános kellékeit, a meghatalmazó nevét és a meghatalmazott nevét és TAJ számát. A törvényes képviselő által tett nyilatkozat esetében a törvényes képviselet igazolása szükséges. A rendelkezési folyamat végén a nyomtatott nyilatkozatok és tájékoztatók mellé csatolni kell a meghatalmazást, a meghatalmazó TAJ és személyazonosításra szolgáló igazolványának másolatát, törvényes képviselő útján tett rendelkezés esetén a képviseletet igazoló dokumentum másolatát.