A kialakított folyamatok lényege az, hogy a vényrendelési esemény (a megfelelő vénytartalommal együtt) az EESZT-ben (Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér) tárolt adatbázisba kerül, ahonnan az expediáló le tudja kérdezni a beteg érvényes vényeit, és a kiadás után a kiadott készítményt jelenti a modulnak.
Az EESZT-ben az adatok felvitelének, módosításának és hozzáférhetőségének szabályozása az egyik legfontosabb feladat. A kezelőorvos és az expediáló dolgozó az adatvédelmi szempontok érvényesülése mellett (jogszabályi előírások és a beteg által megadott önrendelkezési szabályok) férhet hozzá a rendszerben tárolt adatokhoz. A modul valamennyi eseményt (felírás, foglalás, kiváltás és ezek logikai törlése, valamint lekérdezés) rögzít a hozzáférési naplóban, melyet az érintett beteg megtekinthet.
A Térhez való kapcsolódás érdekében az egyes felíróoldali (háziorvosi, szakrendelői, kórházi stb.), illetve a gyógyszertári információs rendszereknek web service interfésszel kell rendelkezniük. Felírói oldalon emellett rendelkezésre áll egy webes alkalmazás is, amely segítségével az orvosok képesek a beteg gyógyszerelését megtekinteni.
A rendszer a kezelőorvosnak az alábbi szolgáltatásokat nyújtja:
- vényírás;
- ismétlődő vényírás;
- saját maga, ill. a helyettesített orvos által felírt vény visszavonása (logikai törlése);
- vények összefoglaló listájának lekérdezése TAJ alapon;
- egyes vények lekérdezése.
A rendszer az expediáló dolgozónak az alábbi szolgáltatásokat nyújtja:
- papír alapú vény patikai rögzítése;
- azonos gyógyszertárban rögzített vény visszavonása;
- konkrét vény lekérdezése;
- vény foglalása;
- azonos gyógyszertárban lefoglalt vény feloldása;
- vény kiadása;
- azonos gyógyszertárban kiadott vény visszavonása.
A lekérdezések során a gyógyszerkiadó szakasszisztens csak az aktív vényeket, a gyógyszerészek jelenleg ezen felül az adott gyógyszertárban kiadott vényeket is láthatják. Az orvosok – a jogszabályban meghatározott módon – az általuk kezelt páciens gyógyszerelését is láthatják az önrendelkezés során megadott szabályok szerint szűrve. A gyógyszerészek az EESZT-ben az orvosokhoz hasonlóan megtekinthetik majd a páciens teljes gyógyszerelését, azonban a jogszabálynak megfelelően csak egy évre visszamenőleg. A gyógyszertári dolgozók más betegadatot nem látnak, kizárólag a receptadatokat.
A modul az alábbi ellenőrzéseket végzi el:
- Jogosultsági ellenőrzés: az ágazati dolgozók közül csak orvos, gyógyszerész és gyógyszerkiadó asszisztens férhet hozzá a rendszerhez.
- Formai ellenőrzés: az e-recept modul csak megfelelő formátumú dokumentumokat fogad be.
- Tartalmi ellenőrzés: az e-recept modul csak a releváns közhiteles kódtörzseknek és nyilvántartásoknak megfelelő dokumentumokat fogadja be.
- Jogszabályi ellenőrzés: jogszabályban meghatározott speciális kritériumok ellenőrzése (pl. 50 ezer forintnál drágább készítményből egy vényre csak maximum egyhavi adag írható).
- Finanszírozási ellenőrzés (csak a jövőben): TB-támogatott felírás esetén az e-recept modul meg fogja hívni a NEAK vényellenőrző szolgáltatását, és csak akkor fogadja be a vényt, ha megfelelő, ezáltal biztosítva azt, hogy ne legyen elszámolási vita a kiváltás során.
Az ún. erőltetett beküldés lehetővé teszi, hogy a felíró akkor is beküldje a vényt, ha a fenti ellenőrzések közül bizonyos feltételeknek nem felel meg. Ezen ún. „szoft” kritériumok körének véglegesítése a pilot során fog történni.
Recept felírásának és kiváltásának lehetőségei a jövőben:
A gyógyszerkiváltás lehetőségei bővülnek. A jöőben is kiváltható a felírt készítmény a megszokott formában papírrecepttel, vagy a papíralapú felírási igazolással, így akár gyermekünk, rokonunk, ismerősünk számára is a megszokott módon kiválthatjuk a gyógyszereket. Azonban a vények a jövőben papír nélkül is kiválthatóak, hiszen elegendő lesz az e-Személyi igazolvánnyal azonosítania magát a betegnek, hogy megkaphassa a Térben tárolt aktív receptjeit. Akinek még hagyományos személyi igazolványa van, úgy a TAJ kártya és személyazonosító okmány felmutatásával válthatja ki a felírási igazolás nélkül is a saját gyógyszereit. A felíró orvosnak 2018. végéig felírási igazolást kell adnia a betegnek minden e-receptről, ami a mostani papírvénnyel gyakorlatilag azonos lesz, és amivel bárki kiválthatja a felírt készítményeket, még akkor is, ha a patikában valamilyen technikai ok miatt nincs EESZT-kapcsolat. 2019-től a páciens kérésére kell elektronikus vagy papír formában felírási igazolást készíteni, amivel szintén bárki kiválthatja a felírt készítményeket.
További információkat tudhat meg a Gyakran ismételt kérdések között a Gyakori kérdések gyógyszerészektől résznél.
Letöltheti a gyógyszerészek számára összeállított EESZT összefoglalónkat is.